Kanta-Häme

Lasiset meluesteet moottoritien katteen päihin

Moottoritien ylittäville Paasikiventien ja Turuntien silloille tulee lasiset meluesteet ensi keväänä.

Metalliset kaiteet on jo asennettu, mutta niiden ulkopuolelle asennettavilla laseilla pyritään vähentämään moottoritieltä kantautuvaa melua.

Moottoritien katteen projektipäällikkö Markku Ahonen Hämeenlinnan kaupungilta kertoo, että lasit sijoitetaan hiukan ulospäin kaltevaan asentoon metallikaiteiden ulkopuolelle kaiteiden yläreunasta alaspäin. Näin näkymä kaiteen raoista moottoritielle säilyy. Metallikaiteiden korkeus on 1,2 metriä.

Lasit asentaa katetyömaata urakoiva YIT. Sen projektipäällikkö Kari Simonen kertoo, että yhtiö on asentanut lasisia meluesteitä aiemmin Kehä ykköselle Helsinkiin.

Lasi yleistyy hiljalleen

Lasiset meluesteet ovat pikkuhiljaa yleistymässä Suomessa. Meluesteiden tyyppipiirustukset tehnyt A-insinöörien projektipäällikkö Antti Jussila kertoo, että lasi on kaksinkertaista karkaistua lasia. Lasien välissä on muovikalvo.

– Karkaistu lasi kestää hyvin iskuja. Jos se menee rikki, lasi murenee pieniksi rakeiksi, jotka pysyvät kiinni kerrosten välissä olevassa muovissa. Sirpaleita tai lasinkappaleita ei pääse putoamaan moottoritielle, hän kertoo.

Hämeenlinnassa lasien turvallisuus varmistetaan vielä niiden ulkopuolelle asennettavalla teräsverkolla. Vaikka rikkoutunut lasi irtoaisi kehyksestään, se ei pääse putoamaan.

Tyyppipiirustusten mukaan meluesteissä käytetään 16 millin paksuista lasia. Lopullisen määrityksen tekee kuitenkin lasin valmistaja, jonka vastuulla kestävyys on. Lasin on kestettävä sekä ilkivaltaa että aurauksessa sinkoutuvan lumen ja jäämöykkyjen iskut.

Suomessa on kokeiltu myös läpinäkyviä pleksisiä meluesteitä, mutta huonolla menestyksellä. Pleksi harmaantuu niin, että muutaman vuoden kuluttua se on lähes läpinäkymätöntä. (HäSa)