Kanta-Häme

Laskut sujuivat ilman laskimiakin

Eilen ylioppilaskokeissa kirjoitettiin sekä lyhyen että pitkän oppimäärän matematiikka. Kokeen A-osassa piti nyt ensimmäistä kertaa pärjätä ilman laskinta.

A-osa sisältää neljä kaikille pakollista tehtävää. B-osasta tehdään yhteensä kuusi tehtävää, ja niissä on hieman valinnanvaraa.

Nella Heikinmäki, Jenni Saarinen ja Kaisa Prinkkilä olivat kokeen jälkeen yhtä mieltä siitä, että pitkän matematiikan A-osa oli hyvä.

– Mutta B-osa oli yllättävä. Kaikki tehtävät siinä olivat samanlaisia kuin aiempien kokeiden loppupäässä olleet vaikeimmat tehtävät, sanoo Heikinmäki.

Myös Elsa Iltanen lähti kirjoituksista kotiin hyvillä mielin, sillä alun helpot tehtävät tuntuivat huojentavilta.

Salista hymyillen poistunut Heidi Ingman kertoi, että uudessa kokeessa auttoi se, että vastaavia tehtäviä on harjoiteltu kursseilla jo pitkään.

– Pisteytys kyllä jännittää, eli se, lasketaanko ne nyt eri tavalla.

Kaurialan lukiossa matematiikkaa opettava Heli Immonen ei jännittänyt uutta koetta etukäteen.

– Nyt kirjoittavien abien kanssa on lukion toisesta vuodesta lähtien harjoiteltu kaksiosaista koetta, jonka ensimmäinen osuus tehdään ilman laskinta.

Immosen mukaan pitkän matematiikan kokeen ensimmäinen osa oli hyvä ja monipuolinen. Sieltä löytyi myös melko helppoja tehtäviä. Jälkimmäinen osa taas oli hyvin haastava.

– Pisterajat kyllä tasoittavat tätä. Arvelimme tuossa kollegojen kanssa äsken, että I:n raja varmaankin nousee ja L:n raja taas laskee.

Myös lyhyessä matematiikassa uusi A-osa oli odotustenmukainen, kertoo myös Kaurialassa opettava Terhi Lehtinen. B-osa sen sijaan keskittyi hänestä melko suppeasti muutamaan kurssiin.

Lehtisen mukaan abiturienteille on pitänyt vielä syksyllä muistutella jakokulmaa ja kertolaskuja.

Hän arveli, että uusi koe on saattanut pelotella joitakin kirjoittajia pois.

– Lyhyen matematiikan kirjoittajien määrä pieneni tänä keväänä selvästi. Yleensä salissa on voinut olla yli 80 kirjoittajaa, ja nyt kirjoittajia oli hieman alle 70, hän sanoo.

Ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä kertoo, että syynä muutokseen on opettajien toive.

– Näin on mahdollista testata paremmin opetussuunnitelman toteutumista, eikä aika kokeessa mene laskimen näpräämiseen.

Vähähyyppä kertoo, että palautetta kokeesta seurataan tarkasti.

Matemaattisten aineiden opettajien liiton puheenjohtaja Leena Mannila kertoo, että laskimet ovat kehittyneet niin, että niillä voi laskea yhtälöt ja derivoida.

– Koetta on nyt viety haluttuun suuntaan. Sekä pitkän että lyhyen kokeet tulevat olemaan tänä keväänä vaikeita, mutta toisaalta abiturienttien erottelu helpottuu nyt.

Matematiikan koe ei nytkään jää paikoilleen. Kolmen vuoden kuluttua matematiikan kirjoitukset on tarkoitus hoitaa sähköisesti, ja koe on taas uudenlainen. HÄSA