Kanta-Häme

Lavatanssien veteraani on ollut 50 vuotta Kapakanmäellä

Koko Kapakanmäen 50-vuotisen historian ajan tanssilavan toiminnassa mukana ollut Tapio Lehtonen on nähnyt, miten lavatanssikulttuuri on muuttunut koko kansan ajanvietteestä pienemmän piirin harrastukseksi. Tanssilavat olivat aikansa menomestoja.

– Minun sukupolvesta varmasti suurin osa on löytänyt elämänkumppaninsa lavatansseista, Lehtonen sanoo.

Nyt tilalle on noussut erilainen lavatanssikulttuuri. Tanssia harrastetaan tosissaan ja osalla harrastajista lavatanssi on muuttunut lähes suorituskeskeiseksi.

– Silloin ennen oli tarkoitus tanssia mahdollisimman lähekkäin ja kierrettiin ympäri lattiaa. Nyt käydään tanssikursseilla ja sitten pyöritään ja veivataan hiki hatussa. On erikoiskengät ja hurjimmilla sykemittarit.

– Hyvä juttuhan se on, koska tanssi on tehokasta liikuntaa, mutta kyllä meno on aika erilaista kun ennen, Lehtonen kertoo.

Harrastajat ovat valmiita matkustamaan tansseihin pitkiäkin matkoja.

– Tämän lähialueen kävijöillä lava ei pysyisi pystyssä mitenkään, Lehtonen sanoo.

Pohjoisten vapaapalokunta avasi Kapakanmäen tanssilavan elokuussa 1966. VPK:n jäsenenä Lehtonen oli mukana lavan rakentamista varten perustetussa toimikunnassa, mutta lähti armeijaan kesken lavan suunnittelun. Armeijan jälkeen Lehtonen pääsi poliisiopistoon ja varsinaisen työuransa hän teki poliisina Lahdessa, Helsingissä, Tampereella ja Hämeenlinnassa.

Lavatanssit kuitenkin pysyivät koko ajan mukana. Lehtonen on soittanut Handen Humppa- orkesterissa 1970-luvulta lähtien.

Handen Humpan juuret ovat 1960-luvun puolivälissä, jolloin Lehtonen perusti koulutoverien kanssa Ted & Joiners -nimisen rautalankayhtyeen The Shadowsin innoittamana. Vuonna 1972 bändikaveri Aaro Lehtimäki kauppasi Handen Bändi -nimistä orkesteria Lahteen Teivaalan lavalle.

– Lavaa emännöinyt Salli Palho totesi, ettei meille mitkään bändit tule, mutta jos nimi on Handen Humppa, niin sitten onnistuu kyllä, Lehtonen kertoo.

Lahden keikan jälkeen orkesteri on esiintynyt nimellä Handen Humppa, parhaimmillaan 150 keikkaa vuodessa. Keikkatahti hiipui, kun Lehtoset ja Lehtimäet ryhtyivät pitämään Kapakanmäkeä vuonna 1980. Vuokrasopimus kirjoitettiin vaimojen nimiin.

– Minulla ei ole missään vaiheessa ollut virallista asemaa Kapakanmäellä. Olen ollut talonmies tai jonkinlainen takahuonekonsultti, Lehtonen sanoo.

Handen Humppa lopetti kiertue-elämän vasta vuonna 2007. Sen jälkeen orkesteri on soittanut yksittäisiä nostalgiakeikkoja. Kapakanmäen 50-vuotispäivien keikka on näillä näkymin viimeinen.

Lehtosen mukaan poliisintyön, lavatanssien ja keikkailun yhdistäminen ei ollut erityisen ongelmallista.

– Kyllä se aika jotenkin riitti kaikkeen. Aaron kanssa pystyttiin lavan toiminta aika hyvin ideoimaan keikkamatkoilla. Elämäntapahan tämä on ollut. Homma helpottui, kun pääsin komisarioksi ja viikonloput vapautuivat, Lehtonen kertoo.

Kävijämäärien valossa Kapakanmäen parasta aikaa oli 1990-luvun alku. Tuolloin Rainer Friman, Joel Hallikainen ja Arja Koriseva vetivät talon täyteen. Kapakanmäellä on 2000 asiakaspaikkaa.

– 90-luvun alussa varmaankin puolet illoista veti yli 1000 kävijää.

2000-luvulle tultaessa tanssit vetivät hyvin epätasaisesti kävijöitä. Kävi selväksi, että pelkkä lavatanssien järjestäminen ei enää kannata.

– Agents on oikeastaan viimeinen orkesteri, joka on saanut koko kansan liikkeelle, Lehtonen sanoo.

Kapakanmäen täytyi joku uudistua tai lopettaa. Lavaa päätettiin ryhtyä uudistamaan. Vuonna 2005 rakennettiin uusi ravintola ja hankittiin A-oikeudet. Uudistus laajensi Kapakanmäen toimintamahdollisuuksia kahteen suuntaan.

Tilaa voitiin ryhtyä vuokraamaan juhlakäyttöön ja toisaalta voitiin ryhtyä buukkaamaan valtavirran pop-artisteja, jotka vetävät muitakin kävijöitä kuin lavatanssiharrastajia. Juha Tapion ja Kaija Koon kaltaiset koko kansan artistit ovat tuoneet hyvin juhlijoita, jotka käyttävät rahaa.

– Klamydia ja Popeda ovat myös varmoja vetonauloja, Lehtonen sanoo.

Lehtosen aikakauden suurin yleisöryntäys nähtiin vuonna 2010 Lauri Tähkän & Elonkerjuun huippuvuoden kiertueelle, jolloin kaikki 2000 lippua myytiin ennakkoon. Seuraavana vuonna yhtye hajosi ja Tähkä veti sooloartistina vain 550 kävijää.

– Nykyään pelkästään lavatanssit eivät riitä. Täytyy järjestää erilaisia tapahtumia ja erikoistilaisuuksia, Lehtonen kertoo.

Päävastuu lavan toiminnasta on nykyään Lehtosen lapsilla, jotka pyörittävät Kapakanmäkeä omien päivätöidensä ohessa.

Kapakanmäen 50-vuotisjuhlaa vietetään 12. päivä elokuuta. Esiintymässä ovat Markku Aro & Diesel, Korsuorkesteri, Ippe Mansikka ja Handen Humppa viimeistä kertaa. Pukeutuminen vanhoihin tanssiasuihin on sallittua ja suotavaa. HÄSA