Kanta-Häme

Läyliäisiin kasvaa Lopen isoin alakoulu

Läyliäisten koulun oppilaat vaeltavat koulun pihamaalla tarkkaan aidattuja kujia pitkin vanhan koulun ja lisärakennuksen väliä.

Välitunneilla kaikki juoksevat urheilukentälle vielä muutaman viikon ajan kunnes leikkipiha valmistuu.

Metalliaidat näyttävät hurjilta, mutta rehtori Jukka Mursula korostaa turvallisuutta.

– Aitakuja varmistaa, että jokainen työmaalle saapuva auto joutuu pysähtymään ja kuljettaja avaamaan portit. Avautuvat portin puoliskot kääntyvät 90 astetta ja sulkevat oppilailta kujan. Auto ja oppilas eivät koskaan kohtaa.

Työmaan keskellä opiskellaan vielä ensi syksyyn saakka, jolloin sekä laajennus että lisärakennuksen ensikesäinen remontti valmistuvat.

Koulun laajentaminen helpottaa kireää tilapulaa, joka näkyy vielä vuoden ajan. Kuudensista luokista toinen opiskelee nyt väliaikaistiloissa, joista heidän on lähdettävä muihin tiloihin joka päivä kello 13 mennessä. Silloin tilat tarvitaan koululaisten iltapäiväkerhon käyttöön.

– Tämä on onneksi vain vuoden järjestely. Ensi vuonna emme enää olisi kyenneet löytämään tilaa kaikille. Yksi luokka olisi jouduttu ilmeisesti sijoittamaan opettajanhuoneeseen, kuvaa rehtori viime tipan laajennuksen välttämättömyyttä.

Koulu on vahvassa kasvussa, sillä lähivuosina rakennettava Klaukkalan ohikulkutie houkuttelee jo nyt jatkuvasti uusia lapsiperheitä muuttamaan maalle Läyliäisiin.

Muutaman vuoden kuluttua koulun oppilasmäärä ylittää jo kahdensadan rajapyykin ja alakoulusta tulee oppilasmäärältään kunnan suurin.

– Olen kysynyt tänä syksynä tänne muuttaneilta perheiltä muuton syytä. Monilapsiset perheet tulevat asumaan hyvien harrastusmahdollisuuksien pariin, vaikka jatkavat työssäkäyntiä pääkaupunkiseudulla. Matka on sen verran lyhyt, Mursula kertoo.

Koulun muodonmuutos saatiin opetussuunnitelmauudistuksen (ops) kannalta parhaaseen mahdolliseen aikaan. Sekä vanhojen tilojen remontissa että uuden suunnittelussa pystyttiin hakemaan opsin hengen mukaisia ratkaisuja.

Vanha koulurakennus on rakennettu 1950-luvulla, joten luokkahuoneista ja seinistä ei päästy eroon. Monimuotoisuus toteutettiin muuttamalla opettajienhuone oppimiskeskukseksi.

Jukka Mursula kuvaa oppimiskeskuksen olevan kolmen huoneen yhdistelmä, jonne oppilaat voivat lähteä luokista opiskelemaan tablettinsa, kirjojensa ja kuulokkeidensa kanssa. Töitä voi tehdä yhtä hyvin istuskellen lattialla, tyynyillä tai pöydän ääressä oman halun mukaan.

– Idea on, että tilassa on samaan aikaan eri ikäisiä oppilaita. Joskus isommat voivat ohjata pienempiä tai joku porukka tekee ryhmätyötä.

Seinistä eroon pääseminen näkyy selvemmin 1200 neliön uudisrakennuksessa, jossa on kaksi isoa, helposti erikokoisiksi oppilasryhmien tarpeisiin muunneltavaa tilaa.

Laajennusosa tulee kokonaan varhaiskasvatuksen eli esiopetuksen sekä ensimmäisen ja toisen luokan opetuksen käyttöön. HÄSA