Kanta-Häme

Lehden kokomuutos miellyttää

Suunnitelma on selvä: K-Citymarket-ketju mainostaa muun muassa isoilla lehtiliitteillä ja televisiossa yleisesti, paikalliset Cittari-kauppiaat Janne Itkonen ja Jari Väisänen kertovat tuotteistaan ja palveluistaan räätälöidyillä mainoksilla oman maakunnan lehdessä. 
 
Kauppiaat jatkavat samalla, tutulla konseptilla myös huhtikuussa, kun Hämeen Sanomat muuttuu tabloidikokoiseksi.
 
– Henkilökohtaisesti pidän uudesta formaatista, muutos on hyvä. Jatkossahan lehti mahtuu keittiön pöydälle paljon paremmin, Jari Väisänen tuumii koelehteä silmäillessään.
 
Työn ja bisneksen näkökulmasta kauppiaille tärkeintä silti on, että lehden kokomuutos miellyttää lukijoita mahdollisimman laajasti. 
 
– Emmehän me tässä olisi, jos lehti-ilmoitukset eivät toimisi. Tarvitsemme vahvan toimijan, jonka kautta voimme kertoa esimerkiksi liha- ja kalatiskiemme tarjonnasta sekä leipomotuotteistamme, Väisänen jatkaa. 

Jokapaikanhöylät vauhdissa

Citymarket-kauppiaat Itkonen ja Väisänen kuvailevat itseään jokapaikanhöyliksi. Sidosryhmiä on valtavasti, samoin tavarantoimittajia, ja kaikkiin pidetään tiiviisti yhteyttä. Samalla kauppiaat toimivat yrityksissä niin talousjohtajina kuin pullokoneen korjaajina.
 
– Tai ainakin pitää tietää, kuka pullokoneen osaa korjata, Itkonen hymähtää. 
 
Jokapaikanhöylien arvioitavaksi jää myös mainonta ja sen vaikuttavuus. Molemmat Citymarketit ovat lähteneet myös sosiaaliseen mediaan, jonka painoarvo kasvaa koko ajan. Silti vielä toistaiseksi vaikkapa Facebookin merkitys myynnille on minimaalisen pieni.
 
– Tykkääjiä on helppo saada paljon ja vaikka Rovaniemeltä. Ei tarvita kuin ilmainen lahja. Eri asia on, onko tällaisesta toiminnasta kaupalle kovin suurta hyötyä.
 
Kummatkin kauppiaat ovat tietysti miettineet myös suoramarkkinoinnin plussia ja miinuksia.
 
– Mainospostia vain tulee tosi paljon, ja osa siitä lentää suoraan lehtiroskikseen. Siksi Hämeen Sanomat on meille ylivoimaisesti tärkein ilmoitusväline. Esimerkiksi pääsiäisen uniikista tavarasta pitää saada tieto meidän paikallisille ja vaativillekin asiakkaille, Janne Itkonen linjaa. (HäSa)

Päivän lehti

1.4.2020