Kanta-Häme Hämeenlinna

Lehdesmäen sillan uusiminen jättää kyläläiset pitkän kiertotien päähän Hauholla

Vuonna 1969 valmistunut Lehdesmäen silta aiotaan purkaa ja rakentaa uusi tilalle. Kiertotie kiertää Pyhäjärven ympäri. Kuva: Tomi Vesaharju
Vuonna 1969 valmistunut Lehdesmäen silta aiotaan purkaa ja rakentaa uusi tilalle. Kiertotie kiertää Pyhäjärven ympäri. Kuva: Tomi Vesaharju

Hauhon Sappeentiellä eli maantiellä 3223 sijaitseva Lehdesmäen silta on tullut elinkaarensa loppupäähän. Vuonna 1969 valmistunut jännitetty teräspalkkisilta on tarkoitus purkaa ja tilalle rakennetaan uusi.

Projektipäällikkö Terhi Siltanen Kaakkois-Suomen ely-keskuksesta kertoo, että urakan kilpailutusta vielä valmistellaan, mutta se tehdään alkuvuoden 2020 aikana. Työt on joka tapauksessa määrä aloittaa ensi vuoden aikana vesioikeuden lupaehtojen mukaisesti.

Liikenne kiertotielle

Sillan purkaminen ja uuden rakentaminen kestää kaikkiaan noin kahdeksan kuukautta. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että tieosuus suljetaan liikenteeltä ja liikenne ohjataan kiertotielle.

– Varasiltaa ei voida tässä tapauksessa käyttää vanhan vieressä, koska alkuperäinen silta on rakennettu korkealle penkereelle. Vesiliikennettä ei saa sulkea, joten varasiltaa varten jouduttaisiin rakentamaan useampi sata metriä uutta tietä. Se taas kaksinkertaistaisi kustannukset, Terhi Siltanen kertoo.

Hankaloittaa arkea ja yritystoimintaa

Lehdesmäen silta sijaitsee Pyhäjärven ja Iso-Roineen välisessä kapeikossa eikä lähellä ole myöskään toista vesistön ylittävää ajoreittiä. Käytännössä esimerkiksi Ilorannan matkailutilalle suuntaavien on kierrettävä Pyhäjärvi. Kiertotietä pitkin lisämatkaa tulee noin 26 kilometriä.

– Kyllä tämä hankaloittaa elämää aika lailla. Lapsille tulee koulumatkaa 30 kilometriä ja kylässä on maanviljelijä, jonka pellot ovat toisella puolen siltaa. Hauhon kirkonkylä näivettyy, kun kyläläiset ja Sappeen suunnasta tulevat kesäasukkaat käyvätkin asioilla kirkonkylän sijaan Tuulosessa, luettelee Leena Haavisto Ilorannan maatilamatkailusta.

Eikö mitään muuta ratkaisua löydy?

Hän harmittelee myös, että heidän omille asiakkailleen ja työntekijöilleen tulee melkoinen kiertotie.

– Kyllä nämä suunnitelmat ovat täysin kohtuuttomia. Remonttia pitäisi mielestäni lykätä vielä vuodella ja löytää jokin toinen ratkaisu. Puolen kilometrin päässä nykyisestä sillasta on vanhan sillan paikka. Eikö siihen saisi tilapäistä kapeaa siltaa, jota ajettaisiin vuorotellen? Rantaan tuleva tie on toiselta puolen yksityiskäytössä, mutta ehkä asia olisi neuvoteltavissa, ehdottaa Leena Haavisto.

Hänen mielestään kyläläisiä pitäisi kuulla jo suunnitteluvaiheessa, eikä vasta sitten, kun kaikki on jo lyöty lukkoon.

Ely-keskuksen mukaan sillan purku- ja rakentamisurakan alkamisajankohta ja hinta selviävät toukokuuhun mennessä. Silloin asiasta on tarkoitus tiedottaa tarkemmin. HäSa

Päivän lehti

29.1.2020