Kanta-Häme Hämeenlinna

Lehto Group pihtaa sopimusta Hämeenlinnan linja-autoaseman alueen rakentamisesta – Kaupunki ei odota kauan

Kaupunki pitää kiinni mahdollisesta hotellista ja on valmis irrottamaan sen tontin Lehdolle myytävästä alueesta. Uuden asemapaviljongin rakentamisesta ei ole tietoa. Kauppahallin saaminen on utopiaa.
Nykyisen linja-autoaseman ja Paasikiventien väliin suunniteltujen kerrostalojen ilmettä on elävöitetty parvekejulkisivulla, jossa on kahden kerroksen suuruiset aukotukset. Havainnekuva: Arkkitehtipalvelu Lahti

Hämeenlinnan kaupungin ja rakennuskonserni Lehto Groupin neuvottelut Rantatorille rakentamisesta ovat yhä kesken. Kovin kauan kaupunki ei kuitenkaan enää odota.

Hämeenlinnan linja-autoaseman kortteliin on määrä rakentaa neljä kerrostaloa, joista yhteen halutaan hotelli. Suojellulle asemalle on suunniteltu uutta käyttöä.

Alueen asemakaavan muutoksen hyväksyi kaupunkirakennelautakunta jo maaliskuussa, mutta kaupunginhallitus vasta tällä viikolla.

Poikkeuksellinen kahdeksan kuukauden hiljaiselo selittyy sillä, että Lehto ei ole ollut valmis allekirjoittamaan kaupungin kanssa sopimusta rakentamisesta.

Apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo sanoo kaupungin lähtevän siitä, että sopimuksen pitää olla tehtynä viimeistään silloin, kun asemakaava on lainvoimainen.

– Emme voi pitää rakennuskelpoisia tontteja odottamassa, Isosuo sanoo.

Kaava saa lainvoiman, kun päätös on kuulutettu ja jos siitä ei ole valitettu määräaikana.

Hämeen Sanomat ei saanut Lehto Groupilta vastausta, aikooko yhtiö allekirjoittaa sopimuksen ja aloittaa rakentamisen ainakin osalle korttelista.

– Valitettavasti yhtiöllä ei ole tässä vaiheessa mitään uutta vahvistettavaa hankkeeseen liittyen. Tavallisesti yhtiö ei kommentoi neuvotteluvaiheessa sopimusasioita ja tässä hankkeessa päätöksiä ei ole vielä tehty, vastasi sähköpostilla konsernin viestintäjohtaja Teija Kettunen.

Kaupunki saisi tonttien myynnistä nelisen miljoonaa euroa

Kaupungille alueen rakentamisen saaminen käyntiin olisi tärkeää, sillä se kytkeytyy laajemman Engelinrannan alueen rakennussuunnitelmiin. Vihdoin alkaisi iso uudisrakentaminen myös ydinkeskustassa.

Kaupungille olisivat tervetulleita myös Lehdolle myytävistä tonteista saatavat rahat.

Kun Lehto voitti Lohkot-nimisellä suunnitelmallaan pari vuotta sitten tontinluovutuskilpailun, oli yhtiön tarjoamalla ostohinnalla 40 prosentin painoarvo kilpailun kriteereissä. Lopullinen hinta selviää kuitenkin vasta rakennusoikeuden määrän varmistuessa.

Isosuo arvioi hinnaksi ”karkeasti miljoona per rakennettava tontti”. Koska uudisrakennuksille osoitetaan neljä tonttia, kaupungille on luvassa nelisen miljoonaa euroa.

Isosuo katsoo, että kaupungille saattaisi jäädä jonkin verran voittoakin alueen maanpuhdistuksen, kunnallistekniikan rakentamisen ja asema-aukion perusparannuksen jälkeen.

Niinpä kaupunki kiirehtii kaavaa nyt joulukuun valtuuston päätettäväksi, vaikkei rakentamisesta ole vieläkään sopimusta.

Lehto Group on tehnyt tänä vuonna raskasta tappiota

Rakentamista on valmisteltu niin sanotulla kumppanuuskaavoituksella, voittaneen kilpailutyön perusteella. Kilpailun voitettuaan Lehto käytännössä sitoutui rakentamaan alueelle ja kaupunki sitoutui myymään sen Lehdolle.

Rakentamisen ehdoista on kuitenkin päästävä yksimielisyyteen.

Juha Isosuon mukaan sopimuksen kaikki yksityiskohdatkin on jo sovittu. Vain allekirjoitukset puuttuvat.

Sopimukseen tulee myös aikaraja, johon mennessä uudet talot on rakennettava.

– Arvelen, että Lehto on valtakunnallisen tilanteen takia himmannut sopimuksen tekemistä. Voi olla, ettei tässä taloustilanteessa ole niin helppo saada asuntoja myytyä.

Lehto Groupilla on ollut kannattavuusongelmia ja se on joutunut irtisanomaankin henkilöstöään.

Pörssitiedotteessaan 7. marraskuuta Lehto kertoi, että tammi-syyskuussa konsernin liikevaihto pieneni viime vuoden vastaavasta ajasta liki viidenneksellä. Liiketappiota tuli 41,9 miljoonaa euroa.

Uusi asemakaava muuttaa liikenteen kiertosuunnan linja-autoaseman aukiolla. Sibeliuksenkadulta ei enää voi sinne ajaa.

Uuden hotellin ongelma on nykyisten käyttöaste – tuore tilasto tosin näyttää pientä valoa

Iso auki oleva asia on myös kortteliin haviteltu hotelli.

Kaupunki on halunnut varmistaa, että yhdellä tontilla pysyisi mahdollisuus rakentaa asuntojen lisäksi myös hotelli. Lehto ei ole siihen halunnut sitoutua, koska se ei ole löytänyt hotellia pyörittävää yritystä.

Lehto onkin tehnyt suunnitelman, että tuon tontin rakennusoikeus pienennettäisiin 4 700 kerrosneliömetristä 2000:een, pelkästään asunnoille. Tähän kaupunki ei suostu. Mahdollista on, ettei kaupunki myy Lehdolle tuota tonttia, vaan se jäisi kaupungille myöhemmin toteutettavaksi.

Kaupungin visioissa keskusta tarvitsee uuden hotellin. Isosuo myöntää, että uuden hotellin saamista vaikeuttaa nykyisten pieni käyttöaste.

Eilen torstaina ilmestyneessä Tilastokeskuksen vertailussa Hämeenlinnan hotellihuoneiden käyttöaste oli 46,2 prosenttia, 23 kaupungista matalin. Kasvua viime vuoteen oli sentään 0,7 prosenttiyksikköä.

Rantatorille eli linja-autoaseman kortteliin suunniteltujen uusien kerrostalojen korkeus ei ylitä kuvassa oikealla näkyvää, vuonna 1971 valmistunutta Hällätornia.

Suojellun asemarakennuksen ei pitäisi jäädä mustana pekkana kaupungille

Auki on yllättäen myös vanhan linja-autoaseman käyttö ja mahdollisen uuden rahti- ja matkustajaliikennettä palvelevan aseman tai ”paviljongin” rakentaminen.

Kaupunki on hankkinut kaikki nykyisen aseman kiinteistöyhtiön osakkeet, 129 000 eurolla. Suojeltu rakennus ei kuitenkaan jäisi mustana pekkana kaupungille, vaan se myytäisiin Lehdolle.

Isosuon mukaan Lehto selvittelee nyt sitäkin, voisiko vanha linja-autoasema toimia jonkinlaisena asemana. Joka tapauksessa Lehto on suunnitellut käyttävänsä sitä asuin- ja hotellirakennusten tukitoimintoihin.

Siksi Isosuo ei vielä osaa vastata rakentaako kaupunki Palokunnankadun varteen kaavaillun uuden asematyyppisen rakennuksen.

Selvää on ainakin, ettei kauppahallia tule. Hallia toivoivat kaupunkilaiset Rantatorin suunnittelukilpailun ja kaavoitusprosessin eri tilaisuuksissa ja kaikki loppusuoralle päässeet kilpailuehdotukset sisälsivät sen myös.

– Kauppahalli on kaunis ajatus, mutta ei sille löydy toteuttajaa, Juha Isosuo sanoo.

Lue myös: Yksi kerros vähemmän ja muitakin muutoksia linja-autoaseman kaavaan (17.8.2018)

Lue myös: Voittaja ostaa ja rakentaa Rantatorin (6.4.2017)

Rantatorin asemakaava on laadittu 1,41 hehtaarin alueelle.
Uusiin asuintaloihin saa rakentaa 7300 ja liike-, toimisto- tai hotellitiloihin 3100 kerrosneliömetriä.

Asukkaita alueelle suunnitellaan muuttavan 145–160.

Vuonna 2017 tontinluovutuskilpailun voittanut Lehdon ehdotus esitti noin 90 huoneen hotellia.
Kaavamääräys sallii myös asumisen tontilla, jolle hotellia on kaavailtu. Tällöin huoneiden määrä laskisi noin 70:een.

Jos korttelin koko rakennusoikeus käytetään, tarvitaan 116 autopaikkaa. Osin maan alle tulevan pysäköintihallin, seitsemää autopaikkaa vastaavien yhteiskäyttöautojen ja muiden keinojen jälkeen alueen ulkopuolelta hankittavaksi jäisi vain pari autopaikkaa.

Saattoliikenteelle tulee muutamia pysäköintipaikkoja Wetterhoffinkadun ja Sibeliuksenkadun varteen.
Turistibussien lyhytaikainen pysäköinti säilyy Wetterhoffinkadun reunassa. Taksien paikka siirtyy hiukan.
Linja-autojen laiturit vähenevät viidestä neljään.

Kerrostalojen katoille on rakennettava leikki- ja oleskelualueita.
Uudet talot eivät edusta erityisen korkeaa rakentamista suhteessa ympäristöönsä. Korkeimpien talojen kerroslukua on alennettu 9:stä 8:aan.

Talojen ulkonäköä parannetaan räystäslinjojen muotoa vaihtelemalla.
Paasikiventien puolelle uusien talojen juureen tulee umpinainen katutaso. Ulkonäköhaittoja lievennetään arkkitehtuurin keinoin.