Kanta-Häme

Lennoista valitetaan jo ahkerammin kuin autokaupoista

Kuluttajariitalautakunta joutuu ottamaan yhä useammin kantaa lennon myöhästymistä tai peruutusta koskevaan valitukseen.

Savon Sanomien mukaan viime vuonna lautakunta antoi ratkaisun 730 lentoja koskevaan asiaan, kun vielä vuonna 2013 päätöksiä tehtiin 440. Määrä on kasvanut liki 300 tapauksella.

Viime vuonna kuluttajariitalautakunta käsitteli kaiken kaikkiaan 5 600 kuluttajilta tullutta valitusta.

Tänä vuonna se on saanut eteensä jo 600 lentoihin liittyvää tapausta. 

Lautakunnan varapuheenjohtaja Päivi Korpiola kertoo lehdessä, että määrä voi nousta tänä vuonna yli tuhanteen. Määrät vetävät jo vertoja käytetyistä autoista valittamiselle. Suurin osa tapauksista on vakiokorvausasioita.

Vakiokorvaus on maksu, joka lentoyhtiön on maksettava, jos lento peruuntuu tai kone on yli kolme tuntia myöhässä.

Vakiokorvauksista voi koitua lentoyhtiölle miljoonatason vuotuinen lisälasku, jos myöhästymisiä tai peruutuksia on etenkin EU:n ulkopuolisilla lennoilla.

Jos Thaimaan-lomalento on peruttu, on jokainen matkustaja oikeutettu 600 euron korvaukseen. Korvausten suuruus on 180 000 euroa, jos 300-paikkainen kone on täynnä.

Tästä pääset lukemaan Savon Sanomien artikkelin aiheesta.

 

Päivän lehti

21.1.2020