Kanta-Häme

Levyharrastuksesta tuli bisnes

Kun Marko Tuominen noin 15-vuotiaana pojannöösinä pyöräili Hausjärven Oitista Riihimäelle ostamaan hard rock -yhtye Twisted Sistersin Stay Hungry -kasettia, hänellä ei ollut aavistustakaan, että levyharrastuksesta kasvaa hänelle bisnes.

Nyt Riihimäellä asuva Marko Tuominen järjestää noin 25 levymessut vuodessa pääasiassa syyskuun ja huhtikuun välillä, ja määrä on kasvamassa ensi syksystä alkaen 50 messuihin.

– Nyt on positiivinen pakko laajentaa reviiriä, Tuominen toteaa viitaten kysynnän kasvuun.

Tähän asti hän on pyörinyt enimmäkseen Kanta- ja Päijät-Hämeessä sekä Uudellamaalla. Syksystä messukeikat ulottuvat nykyistä enemmän myös Satakuntaan, Pirkanmaalle ja Etelä-Pohjanmaalle.

Kilpailijoita alalla on vielä kohtuullisesti.

Tuomisen mukaan säännöllisesti levymessuja järjestäviä yksittäisiä ihmisiä tai ryhmiä on yhteensä viisi.

– Teen tiivistä yhteistyötä näistä kahden kanssa ja pikapuoliin muidenkin kanssa. Tsekkaamme, etteivät tapahtumia järjestetä päällekkäin.

Yksi isoimmista Tuomisen järjestämistä levymessuista pidetään Hyvinkään Villatehtaalla kahdesti vuodessa.

Nyt hän on tuomassa levymessunsa ensimmäistä kertaa Lammin Pellavamarkkinoille lauantaina 16.6. Turvantaloon.

– Näytteilleasettajia on kuudesta seitsemään. Tavaraa on riittävästi, ja levyt ehtii hyvin katsoa päivän aikana läpi.

Tuomisen tarkoituksena on ryhtyä järjestämään levymessuja myös kesäaikaan erilaisten kesätapahtumien, kuten juuri Pellavamarkkinoiden ja Joutsan Joutopäivien, yhteydessä.

– Pääkaupunkiseudulla levymessut eivät kesällä toimi, mutta muualla toimivat. Ihmiset eivät suinkaan vietä kesäänsä Helsingissä, vaan kesätapahtumissa ympäri Suomea. Viedään levymessut sinne, missä on potentiaalista asiakaskuntaa.

Marko Tuominen on järjestänyt erilaisia tapahtumia noin 25 vuotta, mutta kun ne alkoivat noin 1990-luvun puolivälissä tuottaa tappiota, Tuominen totesi tarvitsevansa ”isommat hartiat”.

Silloin mukaan tulivat säännöllisemmin levymessut.

– Järjestin ensimmäiset, ja kun keräilijät ja levykaupat alkoivat vaatia niitä lisää, sitten tulivat toiset ja kolmannet ja niin edelleen.

Asiakaskuntana on Tuomisen mukaan alalla pidetty kliseisesti vain keski-ikäisiä miehiä.

– Aloin kerran tätä oikein seurata, eikä se pidä paikkaansa. Melkein yhtä suuri asiakaskunta ovat keski-ikäiset naiset sekä alle 20-vuotiaat miehet ja naiset. 20–40-vuotiaissa on aika ohut edustus.

Vinyyliharrastus on jo vuosia nostanut suosiotaan.

– Hype ei näytä sulaneen vieläkään. Harrastajien määrä on arvoitus.

– Vinyyli vain on niin hieno verrattuna cd-levyyn tai striimaamiseen, jossa ei ole mitään hohtoa. Vinyylien käyttäminen vaatii paljon enemmän aikaa kuin biisien kuunteleminen Spotifystä. Vinyyli tarjoaa mahdollisuuden rauhoittua hetkeen. Se on kullanarvoista, Marko Tuominen pohtii.

Tuomisella itsellään on tuhatkunta vinyyliä ja 5 000–6 000 cd-levyä.

– Rakkain vinyylini? Se on varmaan Judas Priestin Killing Machine, jonka olen soittanut melkein puhki.

Minkälainen musiikki levymessuilla ylipäätään menee kaupaksi?

– Kohtuuhintaiset hevilevyt liikkuivat pitkään, mutta se alkaa vähän hyytyä. Ilmeisesti faneilla on jo kaikkea. Kaikki hyväkuntoiset ja halvat proge-levyt käyvät kaupaksi. Yllätys on se, että myös kaikki musta musiikki, kuten soul- ja bluespohjainen musiikki, tekee kauppansa. HÄSA

Tuoreimpia artikkeleita