Kanta-Häme

Lidl haluaisi Tavastilaan

Lidl aikoo perustaa myymälän Hämeenlinnan Kauppakeskus Tavastilaan. S-market muutti kiinteistöstä Kauppakeskus Goodmaniin viime syksynä.

Kauppakeskus Tavastilalla ei ole kuitenkaan katutasossa maksuttomia pysäköintipaikkoja. Lidl halua, että kauppakeskuksen eteläpuolinen Eteläkadun pysäköintialue muutetaan maksuttomaksi.

Jenny ja Antti Wihurin säätiö, joka omistaa Kauppakeskus Tavastilan, esittää, että kaupunki vuokraa sille kauppakeskuksen eteläpuolisen pysäköintipaikan. Kauppakeskus muuttaisi pysäköintipaikat kiekkopaikoiksi, jolloin sen asiakkaat voisivat käydä ilman pysäköintimaksuja ostoksilla.

Hämeenlinnan elinkeinoyhtiö Linnan Kehitys esittää kaupungille pysäköintialueen vuokraamista. Se perustelee vuokraamista sillä, että Lidlin myymälän työpaikat toisivat jo suoraan verotuloina kaupungille paljon rahaa.

Tavastilasta …lähti kauppoja

”Keskustan ja kauppakeskuksen kehittymisen kannalta niin sanottu veturiyritys edesauttaa nykyisten yritysten säilymisen kauppakeskuksessa ja uusien sijoittumisen sinne”, Linnan Kehityksen sijoittumispalveluista vastaava johtaja Ari Räsänen kirjoittaa.

Kauppakeskus Tavastila menetti useita myymälöitä, kun Kauppakeskus Goodman valmistui moottoritien katteelle. Päivittäistavarakauppaa ei ole lainkaan kauppakeskuksessa, joka alun perin rakennettiin Citymarketiksi.

Hämeenlinnan keskustasta katosi merkittävä osa ilmaisista pysäköintipaikoista, kun moottoritie katettiin ja Kaivokadun varteen rakennettiin kerrostaloja. Menetettyjä pysäköintipaikkoja korvattiin uusien pysäköintitalojen paikoilla, jotka ovat maksullisia.

Hämeenlinna päätti muuttaa käytännössä keskustan kaikki kunnalliset pysäköintipaikat maksullisiksi. Goodmanissa ja Hämeensaaren Citymarketissa pysäköinti on edelleen maksutonta.

Hämeenlinnan kaupunginhallitus päätti maanantaina jatkaa neuvotteluja Tavastilan pysäköintipaikkojen vuokraamisesta kauppakeskukselle. (HäSa)

Kommentti: Iso päätös pysäköinnistä

Hämeenlinnan kaupunki joutuu ratkaisemaan tärkeää ongelmaa, kun se miettii pysäköintialueen vuokraamista Lidlille. Kysymys kuuluu, säilyykö kaupungin keskusta elävänä ilman maksutonta pysäköintiä.
 
Hämeenlinna ei milloinkaan tehnyt selkeään arviointiin perustuvaa johdonmukaista päätöstä, että keskustassa pysäköiminen on maksullista. Käytännössä kaupunki antoi suuren määrän keskustan pysäköintipaikkoja pois vaihtokaupassa, jossa se sai tilalle moottoritien katteen ja Kauppakeskus Goodmanin. Pysäköintisuunnitelmaa ei tehty vaan sellaisen laatiminen jopa kerran torjuttiin.
 
Kaupunki ryhtyi jälkikäteen miettimään, miten keskustan pysäköinti hoidetaan. Vastauksena olivat pysäköintitalot, jotka taas piti rahoittaa maksuilla. Maksuja ei ainakaan saataisi, jos muualla saisi edelleen pysäköidä ilmaiseksi. Siksi maksullisesta pysäköinnistä tuli hallitsemattomasti katteen seuraus.
 
Keskustassa on nyt hyvin paljon tyhjiä liiketiloja. Kauppakeskus Linna on sisältä lähes autio.
Täyttyvätkö keskustan liiketilat milloinkaan ilman maksutonta pysäköintiä? Lidl ei aio perustaa kauppaa, jolla ei ole maksutonta pysäköintiä. Miksei sitten muille annettaisi pysäköintipaikkoja?
 

Päivän lehti

28.3.2020