Kanta-Häme

Pääradan tulevaisuuden ratkeaminen siirtyy – Liikennejärjestelmäsuunnitelmaa lykättiin vuodella eteenpäin

Aikataulun venyminen merkitsee muun muassa isojen raidehankkeiden priorisoinnin lykkääntymistä. Hankkeen virkamiesryhmään ei mahtunut kantahämäläisiä, kun maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen jäi varajäseneksi. Poliitikkoryhmässä Kanta-Hämettä edustaa Mirka Soinikoski (vihr.).
Pääradan tulevaisuuden kirkastuminen siirtyy siirtymistään. Kuva: Esko Tuovinen
Pääradan tulevaisuuden kirkastuminen siirtyy siirtymistään. Kuva: Esko Tuovinen

Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman aikataulua on lykätty kaikessa hiljaisuudessa vuodella eteenpäin.

Alun perin tämän ratkaisevan tärkeän, muun muassa isot raidehankkeet priorisoivan 12-vuotisen suunnitelman luvattiin valmistuvan ensi keväänä. Nyt sen onkin tarkoitus valmistua vasta keväällä 2021, ilmenee hanketta valmistelevien työryhmien asettamispäätöksistä.

– Alkuperäinen aikataulu oli mahdollinen mutta haastava, ja hallitusvaihdos aiheutti tähän tietyn katkoajan. Uusi ministeri (Sanna Marin) linjasi, ettei näin tärkeää työtä saa pilata hosumalla, ja siksi valmisteluun päätettiin ottaa vuoden lisäaika, kertoo liikennejärjestelmäsuunnitelman yhteistyöryhmän puheenjohtaja, ylijohtaja Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Näin ollen hallitus alkaa ratkoa Suomen liikennejärjestelmän tulevaisuutta ja rahoitusta aikaisintaan hallituskauden puolivälin paikkeilla.

Ahonen varajäseneksi

Lindströmin vetämään yhteistyöryhmään eli hankkeen virkamiesjoukkueeseen ei mahtunut yhtään kantahämäläistä. Kanta-Hämeen maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen jäi Etelä-Pohjanmaan vs. maakuntajohtajan Antti Saarteenojan varajäseneksi.

Ryhmään valittiin pääosin eri ministeriöiden virkamiehiä ja maakuntaliittojen edustajia. Kaupunkien edustajia ryhmässä ovat Tampereen pormestari Lauri Lyly ja Raahen kaupunginjohtaja Ari Nurkkala.

Soinikoski ohjausryhmässä

Valtioneuvosto vahvisti keskiviikkona myös hankkeen parlamentaarisen ohjausryhmän kokoonpanon, jonka Hämeen Sanomat uutisoi jo aiemmin. Kansanedustajista koostuvaan ohjausryhmään nousi Kanta-Hämeestä hämeenlinnalainen Mirka Soinikoski (vihr.). Riihimäkeläinen Päivi Räsänen (kd.) on oman puolueensa varajäsen.

Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.).

Ryhmien tehtävänä on valmistella 30.4.2021 mennessä 12-vuotinen suunnitelma, joka pitää sisällään muun muassa isojen raide- ja tiehankkeiden toteutusjärjestyksen ja niitä koskevan valtion rahoitusohjelman.

Liikennejärjestelmäsuunnitelman yhteistyöryhmä löytyy täältä ja parlamentaarinen ohjausryhmä täältä. HÄSA