Kanta-Häme

Liikennekaari tänään eduskunnassa – taksiyrittäjät vastustavat yhdessä rintamassa

Liikennelainsäädännön uudistus eli niin sanottu liikennekaari on tänään eduskuntakäsittelyssä heti kello 16 alkavan kyselytunnin jälkeen.

Monet taksiyrittäjät ovat vastustaneet liikennekaarta voimakkaasti koko sen valmistelun ajan.

Esimerkiksi viime viikon perjantaina pidettyyn mielenilmaukseen Helsingin Senaatintorilla osallistui lähes 400 taksia ympäri Suomen. Helsingin ja Uudenmaan taksiyrittäjät ovat puolestaan ostaneet ilmoitustilaa muun muassa Helsingin Sanomista. Mainoksessaan taksiyrittäjät maalaavat uhkakuvan päivystysten loppumisista harvaanasutuilla alueilla sekä hintojen karkaamisesta käsistä.

Suomen Taksiliitto ei ole kuitenkaan osallistunut mielenilmaukseen, eikä osallistunut ilmoitustilan kustannuksiin. Liiton puheenjohtajan Jari Lemmetyisen mukaan se ei kuitenkaan millään tapaa tarkoita, että liiton ja alan toimijoiden välillä olisi eripuraa. Hän korostaa, että Suomen Taksiliitto on koko valmistelun ajan puolustanut ensisijaisesti nykyistä toimivaa ja arvostettua taksijärjestelmää.

– Mitään riitaa ei ole. Keskustelua siitä, mikä on meidän roolimme,on tietenkin käyty, mutta ei meidän ole tarvinnut esimerkiksi Suomen taksiliiton hallituksessa aiheesta äänestää, Lemmetyinen sanoo.

– Katsoimme, ettei mielenilmaus ole paikka missä liiton pitää näkyä. Meillä on sellainen tuntemus, että kun enemmistöhallitus tekee esityksen, se myös etenee. Halusimme tai emme, poliittiset päättäjät viime kädessä ratkaisevat asian.

Helsingin Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusisto ei osoita syyttävää sormeaan Suomen Taksiliittoa kohtaan.

– En minä halua moittia taksiliittoa. Toimialan yhtenäisyys on tärkeää erityisesti tällaisessa tilanteessa, jossa toimintaympäristö halutaan laittaa kappaleiksi, Kuusisto sanoo.

Taksiyrittäjillä huoli luotettavuudesta ja elannosta

Taksiyrittäjät ja Suomen Taksiliitto ovat huolissaan siitä, että todennäköisesti toteutuvien liikennelainsäädännön uudistusten myötä taksien määrää ei enää rajoiteta ja taksiliikenteen hinnoittelu vapautuu.

Yrittäjät viittaavat etenkin kokemuksiin Tukholmasta, jossa taksiluvat vapautettiin 90-luvun alussa, ja asiakkaan näkökulmasta taksikyydin hinta voi vaihdella rajustikin. Taksiyrittäjät pelkäävät lisäksi harmaan talouden lisääntyvät ja taksien yleisen luotettavuuden rapautuvan.

– Jatkossa resurssimme kohdistuvat harmaata taloutta vastaan. Haluamme yhdenvertaisen kohtelun taksiyrittäjille esimerkiksi verotuksen suhteen, Lemmetyinen sanoo.

Huoli kohdistuu myös taksiyrittäjien elantoon.

– Kakku ei kasva, mutta kakun jakajia tulee paljon lisää – erityisesti kaupunkeihin, Kuusisto arvioi.

Taksiyrittäjiin vaikuttavat muutokset ovat vain pieni osa koko liikennekaarihanketta, joka on Sipilän hallituksen keskeinen liikennemarkkinoita säätelevään lainsäädäntöön puuttuva hanke. LM-HäSa

Päivän lehti

24.10.2020

Fingerpori

comic