Kanta-Häme

Liikenneopetus muuttaa Riihimäelle

Hämeenlinnassa on annettu liikenneopettajakoulutusta vuodesta 1978. Lähes neljä vuosikymmentä pitkä perinne katkeaa vuodenvaihteessa, kun Liikenneopetuskeskus muuttaa Hamkin Myllymäen kampukselta Hamkin Riihimäen tiloihin.

– Hämeenlinna on ollut oikein hyvä paikka toimia, mutta nyt liikenneopettajaksi opiskelevat pääsevät samaan siipeen liikenneinsinööreiksi opiskelevien kanssa, sanoo Hämeen ammatti-instituutin koulutusohjelmapäällikkö Pekka Ahlgren.

Ahlgrenin mukaan näin liikennealasta kiinnostuneille nuorille voidaan tarjota laveampi opiskeluväylä, ja liikenneinfran tulevat suunnittelijat kohtaavat luontevasti infran käytön tulevat opettajat.

Muutaman vuoden kestäneen kokeilun aikana nämä kaksi opiskelijaryhmää ovat etsineet yhteisissä seminaareissa ratkaisuja löytämiinsä liikennejärjestelyjen ongelmakohtiin ympäri Suomea.

Muuton taustalla on muitakin syitä. Myllymäen tilat annetaan suurlukiolle, ja Liikenneopetuskeskuksen kerrosneliömetrien tarve on vähentynyt kasvavan virtuaaliopetuksen myötä.

– Meidän opiskelijat ovat lähiopetuksessa vain noin 20 viikkoa sadasta. Opiskelupaikkakunnan sijainti on oikeastaan opiskelijoille ihan sama, sanoo Ahlgren.

Hänen mukaansa Liikenneopetuskeskus on valtakunnallinen toimija, jonka rekrytointipohjaa kuvaa kolmostien kohdalta venytetty pisara, jonka kärki ulottuu Ouluun ja alapäässä ovat pääkaupunkiseutu, Häme ja Turku.

– Oikeastaan siirrymme pätkän matkaa lähemmäs sitä ydintä, mistä meidän opiskelijat tulevat.

Ainoana kielteisenä puolena muutossa Ahlgren näkee sen, että toisin kuin Myllymäessä, Riihimäellä auto- ja varustehallit eivät ole enää samassa rakennuksessa, vaan ne on vuokrattu noin kilometrin päästä koulusta. Toisaalta ajo-opetusharjoittelussa käytettävä rata on Riihimäessä lähempänä.

Hämeen ammatti-instituutti järjesti tiistaina autokoulualan seminaarin Hamkissa Visamäessä. Paikalla oli noin 200 liikennealan ammattilaista, joista suuri on koulutettu Hämeenlinnassa.

Keskustelua herätti mm. autokoulun teoriakoe, joka suoritetaan ensi vuoden alusta lähtien tabletilla. Nykyinen TOT4-järjestelmä on ollut käytössä vuodesta 1999.

– Kysymyskohtaisesta vastausajasta siirrytään kokonaisaikaan, joka näkyy tabletin näytöllä. Kokeen ottaja pystyy myös navigoimaan kysymysten välillä, kertoo Trafin erityisasiantuntija Mika Hotti.

Teoriakokeen sisältöön muuttuva tekniikka ei vaikuta, ja koe tehdään edelleen valvotussa tilassa.

Finnosims esitteli seminaarissa ensimmäistä suomalaista kevyen liikenteen ajosimulaattoria. Marraskuun alussa voimaan tulleen uuden asetuksen mukaan autokouluopetuksen 17 pakollisesta ajotunnista neljä voi suorittaa simulaattorilla.

– Nyt saatiin purettua liiketaloudellinen patti, kun yksi opettaja voi valvoa kerralla vaikka kuutta simulaattorissa olijaa, sanoo Cap-autokoulujen toimitusjohtaja Pekka Kari. HÄSA