Kanta-Häme

Liikennepuiston polkuautot odottavat vielä varastokontissa

Liikennepuiston avajaisia vietettiin torstaina 2. kesäkuuta. Jo etukäteen hehkutettu perinteinen liikennepuisto oli auki vain avajaispäivän.

Tällä hetkellä puiston ajoneuvot ovat lukkojen takana kaupungin kontissa, ja ratoja saa rullailla vain omalla polkupyörällä.

Liikennepuiston kunnostamishanke kustansi yhteensä yli 100 000 euroa. Koska uudistamisessa oli mukana lukuisia yrityksiä ja yhdistyksiä, maksoi hanke kaupungille vain 10 000 euroa.

Aloite hankkeen toteuttamiseen tuli Hämeenlinnan ja Rengon Lions Clubilta sekä naisklubi Linnattarilta, jotka ovat käyttäneet liikennepuistoa vuosittaiseen liikennepäiväänsä.

Yhdistys osti puistoon kahdeksan uutta polkuautoa ja kymmenen potkupyörää.

Hämeenlinnan kaupungin vihersuunnittelijan Susanna Lappalaisen mukaan autot ja pyörät ovat säilössä siihen saakka, että systeemi liikennepuiston valvontaan ja ohjaukseen on valmis.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio kertoo, että avajaisissa syntyi idea kesätyöntekijöiden työllistämisestä puistossa.

– Etsimme tällä hetkellä keinoa saada esimerkiksi nuorisoa töihin liikennepuistoon. Ehkä jokin liikennekoulukin haluaisi tulla mukaan, Rautio pohtii.

Tarkkaa aikataulua ei ole laadittu, mutta Lappalaisen mukaan välineet pyritään saamaan järjestettyyn käyttöön mahdollisimman pian. Käytöstä ei ole suunnitelmissa tehdä maksullista.

Hämeenlinnan ja Rengon Lions Clubin presidentti Jukka Uola toivoo, että valvojat saataisiin pian töihin. Klubi on myös luvannut olla joinain aikoina paikalla.

– Me emme kuitenkaan voi päivystää puistossa joka päivä. Valvojien palkkaaminen on kaupungin tehtävä.

Paikalliset klubit keskustelevat vielä osuudestaan liikennepuiston jatkossa.

Liikennepuistoja on Suomessa monissa kaupungeissa, muun muassa Tampereella, Jyväskylässä, Seinäjoella ja Oulussa. Kaikissa mainituissa kaupungeissa liikennepuisto on kesäaikaan auki vähintäänkin joka arkipäivä sään salliessa.

Osa puistoista on maksullisia, mutta osaan pääsee ilmaiseksi. Ohjaajina puistoissa toimivat vanhempien lisäksi kaupunkien palkkaamat ohjaajat.

Jyväskylässä ohjaajiksi palkataan kesätyöntekijöitä, ja toiminta pyörii noin 15 000 euron vuosibudjetilla.

Oulussa puiston toiminnasta vastaa kaupungin nuorisopalvelut. Ajelu maksaa kaksi euroa kokonaiselta päivältä. Seinäjoella liikennepuisto on kävijöilleen ilmainen.

Kaurialan liikennepuisto on perustettu 1960-luvulla ja sitä on peruskorjattu viimeksi 1980-luvun lopussa. HÄSA

Päivän lehti

28.1.2020