Kanta-Häme

Liikennevalvonnan taso kirjavoituu

Ylikonstaapeli Rauli Syrjälää huolestuttaa, että Liikkuvan poliisin todennäköinen lakkauttaminen ja tehtävien sulauttaminen paikallispoliisin toimintaan näkyy tulevaisuudessa liikenteenvalvonnan tason ja resurssien vaihteluna maan kolkasta toiseen.

– Eri poliisipäälliköt suhtautuvat eri tavoin siihen, miten paljon liikenteenvalvontaan panostetaan ja miten paljon sitä painotetaan. Nykyinen yhtenäisyys saattaa rapautua ja toiminta erilaistua alueittain. Ei ehkä ihan muutamassa vuodessa, mutta kymmenen vuoden kuluttua tilanne voi jo ihan toinen, Liikkuvan poliisin Hämeenlinnan toimipisteen pitkäaikainen päällikkö toteaa.

Perjantaina työkavereilleen eläkekahveja tarjonnut Syrjälä sanoo, että jää mielellään pois Liikkuvan poliisin lakkautusprosessista, joka suunnitelmien mukaan toteutuisi ensi vuoden alussa. Lopullisesti asiaa ei vielä ole päätetty, mutta Syrjälä ei usko, että poliitikot muuttaisivat mieltään asian suhteen.

– Vanhaa Liikkuvan poliisin miestä lakkautus kirvelee, vaikka poliisityötähän tämä kaikki on. Olemme mekin LP:ssä tehneet töitä laidasta laitaan, vaikka pääpaino onkin liikennevalvonnassa.

Moottoripyöriä Hämeenlinnaankin

Rauli Syrjälä on seurannut suomalaisen liikennekulttuurin kehittymistä Liikkuvan poliisin näkövinkkelistä koko 37-vuotisen työuransa ajan. Paria Helsingissä vietettyä alkuvuotta lukuun ottamatta lammilaissyntyisen miehen asemapaikkana on koko ajan ollut Hämeenlinna.

Esimerkiksi ajoneuvokanta on muuttunut vuosien saatossa paljon entistä turvallisemmaksi.

– Piittaamattomuus ja välinpitämättömyys liikenteessä taas tekevät aaltoliikettä, hän on havainnut.

Lahden yksikön alaisuuteen kuuluvan Liikkuvan poliisin Hämeenlinnan toimipisteen vahvuus on tällä hetkellä 22. Syrjälän alkuvuosina miehiä oli 13.

– Se on hienoa, että saimme väännettyä moottoripyörät tänne 4–5 vuotta sitten. Kyselin, miksi niitä ei täällä ole, kun muualla on. Nyt meillä on kaksi pyörää.

Riskitietoisuus tutkinnan perua

Syrjälä on toiminut myös Kanta-Hämeen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtajana ja jatkaa tehtävässä vuoden loppuun asti. Tutkijalautakunta tutkii kaikki kuolonkolarit sekä käy joitakin onnettomuustyyppejä läpi teemoittain.

– Tutkimme myös sellaisia onnettomuuksia, joissa ei välttämättä ole käynyt kuinkaan, mutta riskit vakavaan onnettomuuteen ovat suuret. Tällaisia ovat esimerkiksi linja-autojen onnettomuudet.

Vaikka näky onnettomuuspaikalla on usein karu, eivät onnettomuudet ole jääneet Syrjälän mieleen kummittelemaan.

– Tilanteet ovat aina puhuttelevia, mutta olen kyennyt ottamaan ne asioina. Se vaikutus niillä tosin on, että tuolla liikkuessa miettii aidosti erilaisia riskejä, kuten nopeuden noston merkitystä.

Tutkijalautakunnan näkökulmasta tilanne on ollut alkuvuodesta hyvä Kanta-Hämeen teillä.

Syrjälä jää virallisesti eläkkeelle heinäkuun alussa. Eläkepäivillä askaretta riittää muun muassa remonttihommissa ja mehiläistenhoidossa. Myös vanhana miehenä aloitettu golfharrastus odottaa. (HäSa)