Kanta-Häme

Liikennevalvonta uhkaa jäädä retuperälle – VTV perää ryhtiliikettä, Hämeen tilanne suhteellisen hyvä

Säästöpaineissa kärvistelevä poliisi on joutunut siirtämään valvontavoimia muihin tehtäviin. Valtiontalouden tarkastusvirasto jyrähti huolestuttavasta kehityksestä ja vaatii sisäministeriöltä toimia.
Hämeen poliisilaitos on säilyttänyt liikennevalvonnan omana toimintasektorinaan. Se joutuu kuitenkin osallistumaan entistä enemmän muihinkin tehtäviin, kertoo liikennesektorin johtaja, ylikomisario Jouni Takala. Kuva: Sara Aaltio
Hämeen poliisilaitos on säilyttänyt liikennevalvonnan omana toimintasektorinaan. Se joutuu kuitenkin osallistumaan entistä enemmän muihinkin tehtäviin, kertoo liikennesektorin johtaja, ylikomisario Jouni Takala. Kuva: Sara Aaltio

Poliisin liikennevalvonta on päästetty viime vuosina liian heikkoon jamaan, katsoo Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV).

Kehitys johtuu poliisin yleisistä säästöpaineista, joiden vuoksi valvontavoimia on jouduttu siirtämään muihin tehtäviin.

– Suomi on jäänyt liikenneturvallisuudessa jälkeen muista Pohjoismaista. Leikkauksista on kärsinyt erityisesti raskaan liikenteen valvonta, sanoo ylitarkastaja Katri Lammi VTV:stä.

Voimat vähenevät, ohjaus puuttuu

Näkyvää liikennevalvontaa on supistettu, ja liikennepoliiseja käytetään yhä enemmän myös muihin valvonta- ja hälytystehtäviin. Liikennevalvonnan resursseja on leikattu viimeisten neljän vuoden aikana 17 prosenttia eli sadalla henkilötyövuodella.

Samaan aikaan liikenneturvallisuuden valmistelutyötä on vähennetty eri puolilla valtionhallintoa, kun huomio on keskitetty muihin turvallisuusuhkiin.

Maaliskuun lopulla valmistuneen tuloksellisuustarkastuksensa pohjalta VTV suosittelee, että sisäministeriö vahvistaa liikennevalvonnan “strategista ohjausta ja tulosohjausta” ja arvioi sen kehittämistoimia.

– Tällä hetkellä Suomesta puuttuu valtakunnallinen liikenneturvallisuusasioiden ohjaus ja suunnittelu. Se asia pitää saada paremmalle tolalle, Lammi toteaa.

Teknologia paikkaa vain osittain

Poliisitarkastaja Timo Ajaste Poliisihallituksesta sanoo, että valvonnan vähentäminen on määrärahojen nipistämisen vääjäämätön seuraus.

– Hälytystehtävien hoito täytyy joka tapauksessa turvata, samoin vakavien rikosten tutkinnat.

Kameravalvonnan ja muun teknologian lisäämisellä pystytään korvaamaan vain osa perinteisestä partiovalvonnasta. Esimerkiksi päihdekuskien narauttaminen ei onnistu automaattisesti.

– Huumekuljettajien määrä on viime vuosina kasvanut ja jatkaa kasvuaan. Tätä riskiä voidaan vähentää vain poliisin toimenpiteillä, ei automaattivalvonnalla, Ajaste toteaa.

– Myös raskaassa liikenteessä on paljon valvottavaa.

Liikennekuolemat vähentyneet

Ajaste huomauttaa, että liikenneturvallisuus on Suomessa vähitellen parantunut.

– Kehitys riippuu tietysti monesta muustakin asiasta kuin poliisista.

Suomessa on sattunut viime vuosina 220–250 liikennekuolemaa vuodessa. Vuosituhannen vaihteessa määrä pyöri yli 400:ssa.

– Emme kuitenkaan voi tyytyä tähän. Monissa verrokkimaissa on pystytty vähentämään liikennekuolemia enemmän kuin meillä. Suomenkin tavoitteena on painaa niiden määrä sadan pintaan vuodessa, mieluusti tietenkin niin lähelle nollaa kuin mahdollista. Samoin loukkaantumiset, joita tulee edelleen useita tuhansia vuodessa, Ajaste sanoo.

VTV:n Lammi huomauttaa, että liikenneturvallisuuteen liittyvien päätösten seuraukset paljastuvat yleensä vasta vähitellen.

– Liikennevalvonta ei liity vain liikenneturvallisuuteen vaan myös liikenteessä ilmenevän rikollisuuden torjuntaan. Kuljetusliikenteen harmaassa taloudessa liikkuu isoja rahoja.

Vyönkiristyksen vuosikymmen

Poliisien määrää on vähennetty Suomessa 2010-luvulla noin 700:lla. Viime vuonna poliiseja oli 7 150. Liikennevalvontaan käytetään tällä hetkellä seitsemän prosenttia poliisin resursseista.

Liikkuva poliisi lakkautettiin vuoden 2014 alusta. Sen jälkeen poliisilaitokset ovat saaneet päättää itsenäisesti liikennevalvonnan järjestämisestä. Osa – muun muassa Hämeen poliisilaitos – on pitänyt sen omana sektorinaan, osa on yhdistänyt sen valvonta- ja hälytyssektoriin.

Suomi on sitoutunut yleiseurooppalaiseen tavoitteeseen vähentää liikennekuolemien ja -onnettomuuksien määrää. HäSa