Kanta-Häme

Liikuteltava kameralaitteisto valvoo nopeuksia ja turvavöitä

Poliisi ja VTT kehittävät yhteistyössä poliisiautossa liikkuvaa kameralaitteistoa, jolla on nykyisiin tienvarren peltipoliiseihin verrattuna mullistavia ominaisuuksia.

– Laitteistolla tarkkaillaan nopeuksien lisäksi turvavälejä ja turvavöiden käyttöä. Kehitystyön yhteydessä on testattu myös sovelluksia, joilla pystytään mittaamaan liikenteen ympäristöpäästöjä, sanoo Liikkuvan poliisin ylikomisario Jarmo Puustinen.

Laitteisto tunnistaa ajoneuvon rekisterinumeron, tyypin ja värin sekä sillä pystytään havainnoimaan liikenteestä myös ajoneuvon korkeus, leveys sekä pituus.  

Ajoneuvosta on valmiina prototyyppi, Volkswagen Transporter -pakettiauto, jonka sisällä on uusinta 3D-teknologiaa edustava kameralaitteisto. Transporterin katossa on avattava luukku, jonka kautta laitteisto nousee kätevästi ylös.

Puustinen arvioi, että Transporterissa olevaa tekniikkaa saadaan tosikäyttöön lähivuosina.

– Sitä ennen tarvitaan vielä lisää testausta. Ajoneuvon sisältämä tekniikka on myös hyväksytettävä liikenteenvalvontavälineeksi ennen kuin sillä päästään tositoimiin, mikä vaatii hieman aikaa.

Vaivaton käyttää

Italialaisvalmisteista kameralaitteistoa on vaivaton käyttää. Liikenteen valvonnassa Transporterin operointiin riittää yhden poliisin työpanos.

– Tämän hetkisen käytännön mukaan mukana on myös toinen poliisiauto, joka pysäyttää tarkkaillun ajoneuvon tarpeen vaatiessa. Ylinopeustapauksissa on mahdollista toimia samalla tavoin kuin nykyisin kiinteiden kameroiden tai käytössä olevien automaattivalvonta-autojen kanssa, Puustinen selvittää.

Laitteistoa on aikaisemmin kokeiltu hyvällä menestyksellä perävaunussa, joka esiteltiin kesäkuussa 2011 Asset-nimisen EU-hankkeen yhteydessä.

– Kehittämistyön edetessä kävi selväksi, että laitteiston oikea paikka on pakettiauton sisällä, sanoo VTT:n erikoisasiantuntija Matti Kutila.

Kiinnostusta ulkomailla

Jarmo Puustisen mukaan kamaralaitteisto on herättänyt kiinnostusta myös ulkomailla. Varsinkin laitteiston moninaiset ominaisuudet ovat mielenkiintoisia.

Laitteisto pohjautuu osaltaan VTT:n kehittämään konenäköteknologiaan ja digitaalisen mittaustiedon jalostamiseen sekä ja tamperelaisen ohjelmistopalveluyritys Emtele oy:n kehittämään viestintäteknologiaan.

– Emtelen kehittämän tiedonsiirtoratkaisun kautta laitteiston tuottamaa tietoa liikenteestä on mahdollista välittää suoraan poliisin ja muiden tieviranomaisten käyttöön, kuten tapahtui Asset Road -hankkeen aikana.

– Tätä kautta liikenteestä saatavaa eri tietoa pystytään käyttämään eri organisaatioiden välillä eri toimijoita hyödyntäen. Tämä tietysti edellyttää, että saatava tieto kohdennetaan aina oikealle vastaanottajalle, Puustinen sanoo. (HäSa)