Kanta-Häme

Limuviinojen osuus myynnistä marginaalinen – Alkoholittomien juomien suosio kasvaa

Alkoholisekoitusten eli niin sanottujen limuviinojen myynti ei ole juurikaan kasvanut ensimmäisen puolen vuoden aikana.

Osuuskauppa Hämeenmaan toimialajohtaja Taina Penttinen kertoo, että niiden osuus alkoholin kokonaismyynnistä oli alkuvuonna merkityksetön.

– Osuus oli nolla pilkku jotain prosenttia, Penttinen sanoo.

Kesko oyj:n päivittäistavarakaupan valikoimapäällikkö Sami Lampinen sanoo, että alkoholijuomasekoitusten myynti on ollut ennakko-odotusten mukaista.

– Niiden osuus koko alkoholimyynnistä on varsin pieni, jopa marginaalinen, Lampinen toteaa.

 

Uusi alkoholilaki salli aikaisempaa voimakkaampien alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa. Penttisen mukaan kuitenkin alkoholittomien juomien kauppa on kasvanut voimakkaasti.

– Ykkösoluen myynti on noussut vuodessa noin 15­–20 prosenttia ja täysin alkoholittomien oluiden peräti 50 prosenttia, Penttinen kertoo.

Myös Lampisen mukaan suurin muutos on tapahtunut nimenomaan alkoholittomien myynnissä.

– Alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut 47 prosenttia ja alkoholittomien viinien myynti 37 prosenttia vuoden aikana, Lampinen sanoo.

Eniten lakimuutos on vaikuttanut Hämeenmaassa long drink -juomien myyntiin, joissa kasvu oli alkuvuonna noin 70 prosenttia. Penttisen mukaan oluet ovat noin 85 prosenttia heidän alkoholimyynnistään.

Lampinen sanoo, että myyntiin vaikuttavia tekijöitä on vaikea arvioida.

– Juomavalikoima on nykyään kaupoissa monipuolisempi kuin ennen. Siksi kysyntä ja myynti hajaantuvat useiden tuotteiden kesken, Lampinen tuumaa.

 

Panimoliiton puheenjohtaja Lasse Aho mainitsee, että alkoholin yksityistuonti laivoilta pienentynyt.

– Se johtuu myös Viron alkoholiveron noususta. Suomen ja Viron hintatasojen lähentyminen sekä uusi alkoholilaki ovat vaikuttaneet muutokseen, Aho kommentoi.

Aho uskoo, että tilanne ei muutu radikaalisti, jos Suomessa pysytään nykyisissä hinnoitteluissa.

Panimoliitto julkaisee tilastoja alkuvuoden alkoholituotteiden kulutuksesta elokuussa.

 

A-klinikka oy:n johtava ylilääkäri ja Helsingin yliopiston päihdelääketieteen työelämäprofessori Kaarlo Simojoen mukaan alkoholiuudistuksesta on vasta vähän aikaa, eikä vielä voi tehdä isoja johtopäätöksiä.

Simojoki muistuttaa, että muutoksessa on huomioitava markkinatalouden lainalaisuudet.

– Valikoima on lisääntynyt eniten tuotteissa, joilla on jo iso ostajakunta. Esimerkiksi lonkeron myynti on kasvanut. Uskon, että juomasekoitteet seuraavat perässä, Simojoki kertoo.

Hän mainitsee, että esimerkiksi Saksassa limuviinojen käyttö lisääntyi aikanaan merkittävästi nuorten keskuudessa. Simojoki sanoo, että asia on huomioitava, kun Suomessa toivotaan juomakulttuurin muuttuvan eurooppalaisemmaksi.

– Toivon sydämestäni, että ihmiset ovat viisaita, ja alkoholinkäyttö tai ongelmat eivät lisäänny. Olen vain realisti. Tieteellinen näyttö ja kokemukset kertovat yksiselitteisesti, että tarjonta lisää käyttöä, Simojoki toteaa. HÄSA

Hämeen Sanomat julkaisee sunnuntaina 29.7. makutestin, jossa Kohtuullisen Hutikan Pyhän Veljeskunnan ja Hämeen Sanomien edustajat arvostelevat seitsemän erilaista alkoholitonta olutta, joista ei taatusti tule hutikkaan.