Kanta-Häme

Linja-autoasema henkii 50-lukua

Mielipideosastoilla on viime aikoina epäilty, ettei Hämeenlinnan kaupungilla itse asiassa ole mitään painavaa syytä säilyttää nykyistä linja-autoaseman rakennusta.

On muistutettu, ettei rakennus ole suojeltu. Se pitää paikkansa, toistaiseksi. Linja-autoaseman suojelemista esitetään Engelinrannan osayleiskaavassa, joka ei ole saanut lainvoimaa.

Kaava on valituskierroksella edennyt korkeimpaan hallinto-oikeuteen, josta päätös tulee ehkä joskus ensi syksynä.

Vuonna 2013 kiinteistöosakeyhtiö, joka omistaa bussiaseman, haki sille purkulupaa.  Naapurit eivät vastustaneet, mutta Museovirasto ja Hämeen ely-keskus vastustivat. Myös maankäytön suunnittelussa oltiin kiikun kaakun.

Säilyttämistä perusteltiin mm. seuraavasti:  

”Linja-autoasemaa pidetään kulttuurihistoriallisesti merkittävänä jälleenrakennuskauden liikerakennuksena.
Siinä on säilynyt monia tuolle ajalle tyypillisiä piirteitä. Esimerkiksi linja-autoaseman keskushalli on muutoksista huolimatta säilyttänyt rakennusaikaisen ilmeensä.
Se on hyvin tyypillistä 1950-luvun julkista rakentamista. Esimerkiksi seinät ovat puhtaaksimuurattua reikätiiltä, jolla saadaan näyttävyyttä, mutta myös tasapainoinen akustiikka.”

Isojen varjoon
Yleiskaava-arkkitehti Niklas Lähteenmäen mukaan linja-autoasema säilyy nykyisellä paikallaan, mutta käyttötarkoitus muuttuu.

Myös sen ympäristö saattaa muuttua hyvinkin merkittävästi. Osayleiskaavaehdotuksen mukaan aivan sen tuntumaan on mahdollista rakentaa kuusikerroksisia taloja.

– Ajatus on jopa, että linja-autoaseman rakennus voisi olla osa jotain isompaa kokonaisuutta.

Kun osayleiskaavaesitystä tutkii tarkasti, huomaa, että aivan linja-autoaseman hajutuntumaan on piirretty useita kuusikerroksisia taloja.

Linja-autoaseman toiminnot siirtyvät Palokunnankadun varteen tulevaan pienempään, ajanmukaiseen rakennukseen.

Jos siis on pitänyt linja-autoasemaa rumana, voi olla tyytyväinen, että se jää uudisrakennusten varjoon. HäSa

 

Julkaistu lehden Hämeenlinnan kirje -palstalla