fbpx
Kanta-Häme

Linnanniemen museoihin pääsee pian ehkä yhdellä lipulla

Sopisiko näihin maisemiin myös teospromenadi? Arkistokuva Museo Miltarian pihamaalta.

Linnanniemen museoiden identiteettiä aiotaan selvittää ja tehostaa valtakunnallisestikin merkittävän laajalla yhteistyöllä.

Museovirasto, Hämeenlinnan kaupunki ja Suomen Tykistö-, Pioneeri- ja Viestimuseoyhdistys ry ovat sopineet yhteistyöstä, joka jatkaa Linnanniemen alueen kehittämistä Hämeenlinnassa vuoden 2014 loppuun saakka.

Asiakkaan silmin

Linnanniemen museoihin kuuluvien Hämeen linnan, Hämeenlinnan historiallisen museon ja Museo Militarian toiminta- ja johtamismalleja on kehitetty myös aikaisemmin. Museoviraston koordinoima ja Sitran rahoittama Museot hyvinvoinnin edistäjinä -hanke päättyi viime keväänä.

– Tämä on ikään kuin täydennystä viime keväänä päättyneelle yhteistyölle, jolloin pääsimme hyvään yhteisymmärrykseen tavoitteista, kehittämisjohtaja Pirjo Hamari Museovirastosta kertoo.

Ensisijaisena tavoitteena on katsoa Linnanniemen aluetta mahdollisimman asiakaslähtöisesti.

– Tarkoitus on tarkastella aluetta kokonaisuutena ja ikään kuin kävijän silmin. Jos alueelle olisi yksi pääsylippu joka oikeuttaisi kaikkiin museoihin, voisi siitä olla etua niin kävijälle kuin museoillekin. Haluamme luoda yhteisen tapahtumakalenterin, jolloin päällekkäiset, suuret näyttelyt eivät syö toisiltaan asiakkaita, Hamari kertoo.

Lapsi ja aikuinen kokevat taidetta eri tavoin

Museokäyntien tarkastelun lisäksi myös alueen matkailullista vetovoimaa aiotaan virkistää. Uudet yritykset, palvelut ja tilat voisivat Hamarin mukaan houkutella alueelle uudenlaisia asiakkaita.

Hamarin mielestä on tärkeää miettiä, miten esimerkiksi eri-ikäiset asiakkaat esimerkiksi osallistetaan näyttelyn luomiseen ja sen kokemiseen.

– Suunnitelmissa on ainakin työpajoja ja tilojen vuokraamista yritys- tai juhlakäyttöön. Aikaisemmin näyttelyt koottiin usein yhden ihmisen näkemysten pohjalta. Maailma on muuttunut, joten myös museoiden on muututtava.

Lisäksi tarkoitus on selvittää Linnanniemen talouden ja hallinnon kehittämistarpeet.

Yhteistyöhanke on poikkeuksellisen laaja Suomessa. Vastaava, hieman suppeampi hanke on käynnissä Kotkan Merikeskus Vellamossa, jossa on järjestetty muun muassa asiakasraateja museokävijöiden mieltymyksien selvittämiseksi.

Kaupunki tarvitsee tarinan

Linnanniemen kehittämispäällikkö Antti Vihinen sanoo, että linnan ympäristölle tärkeää on paitsi matkailu, myös sen historiallinen arvo.

– Oxfordissa on Harry Potter, Ystadissa komisario Wallander, Liverpoolissa Beatles. Myös Hämeenlinnan pitäisi löytää oma brändinsä, ja auttaa niin asukkaita kuin turistejakin löytämään kulttuuria tarinan avulla. (HäSa)

Menot