Kanta-Häme

Lisää kiemuroita bussiliikenteeseen

Markkinaoikeus on saanut valituksen Hämeenlinnan ja Hattulan täydentävien joukkoliikennepalvelujen hankinnasta.

Vs. tilaajajohtaja Tarja Majuri vakuuttaa kuitenkin, että linja-autoliikenne jatkuu Hämeenlinnassa entiseen malliin myös kesäkuun alun jälkeen.

Hämeen Linja oy ja Vekka Liikenne oy ovat valittaneet markkinaoikeuteen, mutta myös tehneet hankintaoikaisun joukkoliikennejaostolle.

Valitus ja oikaisuvaatimus koskevat äskettäin tehtyä päätöstä, jolla hankittiin kaupungin tukemia, kannattamattomia bussiliikenteen linjanosia Hämeenlinnasta ja Hattulasta.

Pääosan liikenteestä voitti lammilainen Kuljetusliike Ismo Rajamäki oy.

Kaupunki ei voi nyt tehdä hankintasopimusta ennen kuin markkinaoikeus on ratkaissut asian.

Väliaikainen sopimus

Joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallion mukaan hankintalaki sallii väliaikaisen sopimuksen tekemisen silloin, kun hankinnan lykkääminen ei ole mahdollista.

– Asian käsittelyn ajaksi liikenne pitää järjestää väliaikaisilla sopimuksilla, joista päättää vs. tilaajajohtaja.

Väliaikaisia sopimuskumppaneita voivat olla aiemmin liikennettä hoitaneet yritykset tai tarjouskilpailuun osallistuneet yritykset.

– Eli tässä tapauksessa väliaikainen sopimus voidaan tarkoituksenmukaisuusperustein tehdä minkä tahansa kanssa kolmesta tarjouskilpailuun osallistuneesta yhtiöstä, Kaartokallio arvioi.

Tarja Majuri sanoo tekevänsä päätöksen mahdollisimman nopeasti.

– Tässä alkaa olla kiire. Kesäkuun 2. päivään on enää kuukausi.

Hän arvelee tekevänsä sopimukset siltä pohjalta, mikä näyttää järkevältä kokonaisuuden kannalta.

– Myös tasapuolisuus on varmasti yksi näkökohta.

Markkinaoikeuden käsittelyajat ovat tällä hetkellä 4–12 kuukautta.

Valituksenalainen päätös koskee liikennettä, joka olisi ajettu 2.6.2013–30.6.2014.

– Saa nähdä, saadaanko päätös ennen kuin tuo alkuperäinen sopimusaika päättyy, Tarja Majuri pohtii.

Pitkä prosessi

Hämeen Linja ja Vekka Liikenne tekivät myös oikaisuvaatimuksen joukkoliikennejaostolle. Eli yhtiöt vaativat oikaisua jaoston päätökseen pitää voimassa tilaajajohtaja Tarja Majurin alkuperäinen hankintapäätös.

Jos jaosto pyörtäisi päätöksensä, epäilemättä Kuljetusliike Rajamäki vaatisi oikaisua.

– Joka tapauksessa tästä nyt tuli pitkä prosessi, Maarit Kaartokallio arvioi.

Toimitusjohtaja Tapio Vekka kertoo, että valituksen ja oikaisupyynnön perusteena on se, että Kuljetusliike Ismo Rajamäen tarjous oli osittain tarjouspyynnön vastainen.

– Lisäksi yhtiön tekniset ja taloudelliset edellytykset eivät täytä tarjouspyynnön kriteereitä.

Hämeen Linjan toimitusjohtaja Niko Häkkinen ei halunnut kommentoida asiaa tässä vaiheessa. (HäSa)