Kanta-Häme

Lisää painoa pyörien päälle

Jos liikenne- ja viestintäministeriön esitys hyväksytään, saa Suomen teillä pian kuljettaa nykyistä raskaampia kuormia kuorma-autoilla ja yhdistelmäajoneuvoilla.

Esitys on parhaillaan EU:n kommenttikierroksella, mutta kiireisimmillään uudet painorajoitukset voivat tulla käyttöön jo huhtikuun lopulla.

Liikenneministeriön mukaan painonkorotusten tavoitteena on vahvistaa Suomen kilpailukykyä, vähentää ympäristöpäästöjä sekä parantaa liikenneturvallisuutta.

Kuljetusalan yrittäjiä uusien investointien paine hermostuttaa. Lisäksi uudistusten epäillään lisäävän liikenneonnettomuuksien riskiä ja tiestön huonoa kuntoa.

– Kyllä sellainen 76-tonninen alkaa olla aika vaarallinen jöntti tuolla maantiellä, Kari Vuorenpää Kuljetusliike Vuorenpäästä kommentoi.

Liikenneministeriön liikenneneuvos Kari Saari näkee liikenneturvallisuuden päinvastoin parantuvan, kun raskaan liikenteen liikennemäärät vähenevät.

– Jos kerralla pystytään kuljettamaan enemmän, raskaiden ajoneuvojen määrä liikenteessä vähenee, ja sitä kautta tulee liikenneturvallisuussäästöä, Saari sanoo.

Kuljetusyritysten kilpailukyky vaarassa

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on toivonut kuljetuskaluston massalinjauksiin malttia. Järjestö epäilee, että uudistuksen vaatimat kalustoinvestoinnit vaarantaisivat kuljetusyritysten kilpailukyvyn.

Järjestö huomauttaa, että nykyiselläkään kalustolla ei aina voi hyödyntää sallittua kokonaispainoa, koska tavaran keveyden tai muodon vuoksi kuormatilaan ei mahdu kuljetettavaa edes sallitun enimmäispainon verran.

Hämeenlinnalainen Kari Vuorenpää ei aio ostaa uutta kalustoa eikä lisätä akseleiden määrää nykyisiin kuorma-autoihinsa.

– Se on kymppitonnien investointi, jos ryhtyy lisäämään akseleita, Vuorenpää laskee.

Myös lammilainen Maanrakennus Alenius aikoo tyytyä nykyiseen ajokalustoon. Yritys on vastikään hankkinut uudet yhdistelmäajoneuvot.

– En usko, että isot painot heti yleistyvät soranajossa. Siirtymäajan lisäpainot otamme käyttöön, koska se ei vaadi erityisiä toimenpiteitä, Juha Alenius sanoo.

Painavampi rekka rouhii tiet

SKALia huolettaa myös se, miten tieverkko kestää nykyistä painavammat ajoneuvoyhdistelmät. Vuorenpään ja Aleniuksen mielestä huoli on aiheellinen.

– Suomen tiestö on jo nyt kurjassa kunnossa. Jos painoa pannaan vielä lisää, teitä pitäisi kunnostaa nykyistä enemmän, Alenius ehdottaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö lupaa varmistaa, että liikenneverkon kunto mahdollistaa liikennöinnin suuremmilla ajoneuvoilla.

Ministeriön mukaan suuremman kaluston täysimittainen hyödyntäminen vaatii rakenteellisia muutoksia erityisesti siltoihin. (HäSa)

Päivän lehti

8.4.2020