Kanta-Häme

Lisää väyliä, vähemmän nopeutta

Vasta valitun kaupunginvaltuuston jäsenistä 19 on sitoutunut edistämään pyöräilyä allekirjoittamalla pyöräilyä koskevat kuntavaaliteesit.

Pyöräliiton ylläpitämältä Pyörävaalit-sivustolta löytyy yhteensä 130 hämeenlinnalaisen kunnallisvaaliehdokkaan allekirjoitukset. Tällä allekirjoitusmäärällä Hämeenlinnan kunnallisvaaliehdokkaat olivat Suomen toiseksi pyöräilymyönteisimpiä. Edelle kirivät vain oululaiset ehdokkaat.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sari Myllykangas (sd.) on yksi teesit allekirjoittaneista.

– Mielestäni Hämeenlinnan pyörätieverkostoa pitää kehittää entisestään. Nyt esimerkiksi keskustan läpi pääsee pyörällä huonosti.

Myllykangas itse ajaa sähköpyörällä, johon hän ihastui osallistuttuaan viimesyksyiseen sähköpyöräkokeiluun.

– Pyöräily on tärkeä ja ekologinen liikennemuoto.

Pyöräliitto on nostanut parhaillaan käynnissä olevan tieliikennelain uudistamisen yhteydessä useaan otteeseen esiin yleisen taajamarajoituksen laskemisen 50:stä 30 kilometrin tuntivauhtiin.

Kantaansa liitto perustelee paitsi turvallisuudella myös sillä, että nykyinen rajoitus ei käytännössä ole yleinen.

Hämeenlinnan kaupungin liikennesuunnittelijan Minna Aakkulan mukaan Hämeenlinnassa yleisin nopeusrajoitus taajama-alueella on 40 kilometriä tunnissa.

– Yleisellä taajamarajoituksella ei lopulta ole niin suurta merkitystä itse nopeusrajoitusten suhteen. Riippumatta yleisrajoituksesta liikennemerkeillä voidaan toteuttaa sellaiset nopeusrajoitukset kuin halutaan. Enemmän rajoituksen laskussa kyse olisi siitä hengestä, että taajamien ajonopeuksia halutaan alaspäin.

Hattulasta päivittäin Hämeenlinnaan pyöräilevä Magdalena Kiedrowicz on huomannut autojen ajavan usein ylinopeutta, muttei usko, että nopeusrajoitukset auttaisivat ongelmaan.

– Se voisi aiheuttaa vain lisää ongelmia. Mielestäni hämeenlinnalaisautoilijat ajavat kuitenkin varovasti, enkä ole ikinä joutunut vaaratilanteisiin.

Lähinnä keskusta-alueella pyörällä liikkuva Titta Laukkanen sen sijaan kertoo useista läheltä piti -tilanteista.

– Liikun paljon autojen seassa paikoissa, joissa ei ole pyöräteitä ja aika törkeästi autoilijat monesti ajavat.

Laukkanen pitää yleisrajoituksen laskua hyvänä asiana pyöräilijöille.

– Mutta onko sillä sitten lopulta mitään vaikutusta autojen nopeuksiin?

Sari Myllykankaan mielestä 30 kilometrin tuntivauhti on melko alhainen. Hänen sähköpyörälläänkin pääsee tätä nopeutta.

– Jos pyörätiet ovat hyvät, voi rajoitus mielestäni hyvin olla isompi. Liikenteessä olevien mopoautojen turvallisuutta ajatellen yleisrajoitus voisi kuitenkin olla 40 kilometriä tunnissa.

Liikennesuunnittelija Aakkula puolestaan korostaa, ettei liikennettä voi järjestää idioottivarmaksi. Vaikka kaupunki rakennettaisiin miten, voi joku silti ajaa liian lujaa.

– Tarvitaan myös liikennekasvatusta ja -valistusta ja poliisin valvontaa. Häsa