Kanta-Häme

Lisää virtaa sähköautoille

Suomen uusin sähköautojen pikalatauspiste on avattu Tiiriön ABC:llä. Piste on Fortumin, ABC:n ja Nissanin yhteinen. Vastaavia on koko maassa 19.

Maajohtaja Rami Syväri Fortumista kertoo, että sähköauton akun voi ladata 80-prosenttisesti puolessa tunnissa, kun lataus normaalisti kestää tunteja.

Tiiriön ABC:llä sähköautoilija voi valita joko pikalatauksen tai tavanomaisen.

Sähköautolla voi nyt ajaa Helsingin ja Tampereen välillä yhdellä välipikalatauksella.

Pääosa Fortumin 51 sähköautojen latauspisteestä sijaitsee eteläisessä Suomessa.

– Kattavuus on jo kohtalaisen hyvä Helsingin, Turun ja Tampereen kolmiossa. Lisäksi meillä on pikalataukseen satelliittipisteet Vaasassa, Oulussa ja Levillä.

Fortumin ja sen yhteistyökumppaneiden lisäksi vastaavalla tavalla sähköautojen latauspisteitä on Suomessa 17 suomalaisen energiayhtiön omistamalla Liikennevirta oy:llä.

Fortumilla on Pohjoismaiden kattavin latausverkosto.

– Meillä on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa yhteensä 300 latauspistettä, joista pikalatauspisteitä on 100. Verkostomme mahdollistaa liikennöinnin maiden pääkaupunkien välillä, maajohtaja Rami Syväri kertoo.

Puoli tuntia maksaa kuusi euroa

Rami Syväri kuvaa pikalatauksen hintaa pilottiluonteiseksi.

Hitaamman latauksen hinta on 10 senttiä minuutilta ja pikalatauksen 20 senttiä.

Tavanomainen puolen tunnin pikalataus maksaa siten kuusi euroa.

Useimmiten sähköauton akku ladataan kotona. Verkkovirralla ladatulla akulla sadan ajokilometrin ajoon tarvittavan sähkön hinta on noin kaksi euroa.

Rami Syväri sanoo, että akut kannattaa ladata silloin, kun sähkö on halvimmillaan.

Fortumin latauspisteissä maksaminen sujuu joko tekstiviestipalvelun kautta tai avaimenperää muistuttavalla tunnistekortilla. Suoraan pankkikortilla toimivaa maksuautomaattia ei ABC:n latauspisteiden yhteydessä ole.

Norja on sähköautojen luvattu maa

Suomi on vielä sähköautoilun kehitysmaa varsinkin verrattuna Norjaan.

Norjassa sähköautoja on jopa 44 000 ja Ruotsissakin jo 8 000–9 000, mutta Suomessa vasta noin 900.

– Nyt tarvitaan oikeasti meilläkin päätöksiä, joilla vauhditetaan siirtymistä sähköautoihin, Rami Syväri Fortumista sanoo.

Norjassa sähköautoja on väkilukuun suhteutettuna eniten maailmassa. Sähköautoilun hintaa on painettu verotuksen keinoin alas, mutta myös muita keinoja on käytössä.

– Jonkinlaisia porkkanoita tarvittaisiin meilläkin. Norjassa sähköautoilijat on esimerkiksi vapautettu parkkimaksuista ja he saavat ajaa bussikaistoja.

Myynnin odotetaan jatkavan kasvuaan

Sähköautojen myynnin odotetaan Suomessakin kasvavan edelleen. Kokonaismyynti jää kuitenkin edelleen satoihin kappaleisiin.

– Viime vuonna myynti ylitti tuplasti edellisvuotisen ja odotamme, että kasvu jatkuu, kertoo Jaani Tanskanen Nissanilta.

Kaikilla johtavilla autonvalmistajilla ovat omat sähköautomallinsa.

Jaani Tanskasen mukaan Nissan on markkinajohtaja täyssähköautojen massatuotantomalleissa.

– On ilo nähdä, että muutkin merkit ovat lähteneet mukaan edistämään sähköautoilua.

Hämeenlinnassa kysyntä vielä hiljaista

Hämeenlinnaan sähköautojen kysyntä ei ole vielä yltänyt.

Jyrki Vuolahti Hämeenlinnan Autokeskuksesta kertoo, ettei liikkeessä ole tehty lähiseudulle kauppoja vielä ensimmäisestäkään sähköautosta.

– Yksi sähköauto meiltä on myyty, mutta se meni Kittilään ja on Suomen pohjoisin Nissan Leaf.

Sähköautoharrastajia kuitenkin löytyy hämäläisistäkin. Max Angelma tunnustautuu sähköautohulluksi.

– Tässä on puolet kaupungin sähköautokannasta, sanoo Angelma esitellen vanhempiensa yrityksen kahta autoa, ladattavaa hybridiä ja pakettimallista täyssähköautoa. Kokemukset autoista ovat Max Angelman mukaan pelkästään hyviä. (HäSa)

Päivän lehti

6.4.2020