fbpx
Kanta-Häme

Lisääntynyt valvonta on vähentänyt moottoripyörien melutasoja

Poliisi on saanut käyttöönsä desibelimittarit. Helsingissä ja muissa maakunnissa partiot tekevät mittauksia päivittäin. Mittareita on kaikkiaan parikymmentä, ja niitä on lähetetty maakuntiin noin kuukausi sitten.

Hämeenlinnan liikkuvalla poliisilla ei laitteita vielä ole. Lähin löytyy Lahdesta.

– Desibelimittaukset eivät kosketa meitä vielä tällä hetkellä. Ne ovat varmasti jossain vaiheessa ajankohtaisia meilläkin. Pääkaupunkiseudulla mittareista on jo käyttökokemuksia, kertoo Hämeenlinnan liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Arto Lappalainen.

Kaksi kolmasosaa määräysten vastaisia

Poliisi tekee melumittauksia muun liikennevalvonnan yhteydessä.

Virallista tilastoa ei ole vielä ehtinyt kertyä, mutta jo viime syksynä pääkaupunkiseudun poliisi kartoitti melutasoja.

– Noin kaksi kolmasosaa moottoripyöristä oli määräysten vastaisia, kertoo ylikonstaapeli Risto Maksimainen Liikkuvan poliisin Helsingin yksiköstä.

Syksyllä poliisi tiedotti melumittauksista voimakkaasti. Uusi säännöstö selkeään meluvalvontaan tuli voimaan jo 2010. Poliisi halusi antaa motoristeille aikaa saattaa pyörät määräysten mukaiseen kuntoon.

– Tilanne on korjaantunut huomattavasti. Talven aikana pyöriä on rakennettu määräysten mukaisiksi. Ongelma on osittain korjaantunut itsekseen ilman valvontatoimenpiteitäkin.

Mittaus tarkkaan säädeltyä

Tien päällä liikkuva poliisi tekee ensin havainnot korvakuulolla.

– Kun ääni kuulostaa kovalta, niin moottoripyörä pysäytetään ja sen desibelit mitataan.

Mittaustapahtuma on tarkkaan säädelty asetuksella. Mittausetäisyydet ja -kulmat pakoputken päästä ja muut mittaukseen liittyvät yksityiskohdat on tarkkaan määritelty. Moottoripyörien desibelirajat riippuvat mallista ja käyttöönottovuodesta.

Mittarin luotettavuuteen on kiinnitetty huomiota. Poliisin desibelimittarit ovat samanlaisia kuin katsastuskonttoreilla. Poliisi kalibroi mittarit joka päivä.

Laitteen mittatarkkuus on määritelty plus miinus yhden desibelin tarkkuudella. Mittaustuloksesta vähennetään varmuuden vuoksi vielä kolme desibeliä.

– Koska mittaus ei ole sataprosenttisen tarkka, mittaustuloksessa otetaan huomioon kolmen desibelin vähennys.

Katsastamattomuus ongelmana

Moottoripyörien kova ääni on yksi eniten yleisövalituksia aiheuttava ongelma. Kun moottoripyörään vaihdetaan pakoputki, pitää se viedä muutoskatsastettavaksi, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

– Mittaus on yksi tapa osoittaa, että pakoputki ei ole määräysten mukainen ja todennäköisesti siis katsastamaton.

Yleensä pakoputkissa on hyväksymismerkinnät. Jos merkintää ei ole, on kyseessä putki, jota ei välttämättä ole tarkoitettu edes liikennekäyttöön.

– Puutumme siihen, että katsastaminen on jätetty tekemättä.

Pakoputken ja äänenvaimentimen vaihtamisella tavoitellaan usein sitä, että pyörästä saadaan enemmän ääntä ulos.

– Katsastus pitää tehdä, jotta varmistetaan, että ääni- ja päästöarvot pysyvät säännösten mukaisina.

Katsastamattomuudesta kuljettajalle rapsahtaa sakko. Poliisi poistaa moottoripyörästä tai moposta rekisterikilven, ja määrää sen katsastettavaksi.

– Kuljettava voi yrittää katsastaa pyörän saman pakoputken kanssa, tai hän voi vaihtaa alkuperäiset osat takaisin, jolloin katsastus menee varmasti läpi.

Räväkämpi ääni kiinnostaa motoristeja

Käytetyissä moottoripyörissä, joihin on vaihdettu pakoputkia, on toisinaan ollut laittomia putkia, tietää hämeenlinnalaisen moottoripyöräkaupan, Liiketalo Pirttilän myyjä Joonas Pirttilä.

Asiakkaat hakevat monesti uusilla pakoputkilla moottoripyöräänsä tyylikkäämpää ja räväkämpää ulkonäköä sekä ääntä. Joissain tapauksissa uudet putket tuovat myös lisää tehoja pyörään.

– Custom-pyörissä suorat putket ovat vähän hienomman näköiset. Normaalissa moottoripyörässä saattaa olla hiilikuitupönttöjä, joten uusi pakoputki tuo näköä. Veikkaan, että suurempi syy putkien vaihtoon on kuitenkin räväkämpi, ei välttämättä kovempi, ääni.

Nykyään eurooppalaisilla valmistajilla on paljon tieliikennehyväksyttyjä pakoputkimalleja, vähän äänekkäämpiä, mutta normien rajoissa pysyviä.

– Niiden ostaminen saattaa olla ulkonäkökysymys.

Yleensä vaihdetaan putkisto ja äänenvaimennin, joka on putkiston loppupäässä.

– Jonkin verran laittomia putkia saatetaan laittaa, enimmäkseen custom-tyylisiin moottoripyöriin. Niissä on suorat pakoputket, joista lähtee kovempi ääni.

Menot