Kanta-Häme

Lisätunnit muutettavissa lisävuosiksi auton ratissa

– Kun ikäihminen saa lähetteen ajokokeeseen, on peli yleensä jo pelattu, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Hänen arvionsa mukaan kolmannes vanhuksista reputtaa inssiajon eli menettää ajokorttinsa.

Viime vuoden alusta lähtien lääkärillä on ollut mahdollisuus lähettää kuljettaja ajokokeeseen, jos hän on epäillyt tämän ajokykyä. Aikaisemmin lähetteet kulkivat aina poliisin kautta.

– Tilastot eivät ole vielä valmistuneet, mutta muutos näkyi autokouluissa ihan selkeänä ajokokeiden määrän kasvuna.

Jokilampi ottaa esimerkkikaupungiksi Tampereen.

– Ennen oli muutama tapaus kuukaudessa, nykyisin tapaus viikossa.

Kehitys juontaa suomalaisten ikääntymisestä. Autokoululiitossa on laskettu, että vuoteen 2040 mennessä yli 75-vuotiaiden autoilijoiden määrää nousee 65 prosentilla nykytilanteeseen verrattuna.

Ajokyvyn heikkeneminen on yksilöllistä ja tapahtuu usein niin hitaasti, ettei autoilija itse kiinnitä siihen huomiota.

– Yleensä naiset ovat tässä asiassa fiksumpia kuin miehet, joille ajokortti voi olla elämää suurempi juttu, sanoo Jokilampi.

Lapset saattavat yrittää puuttua asiaan esimerkiksi antamalla vanhemmalle lahjakortin autokouluun.

– Euro on hyvä konsultti. Jos ikäihminen tulee vaikka taloudellisen ajamisen koulutukseen, selviää usein samalla muitakin asioita.

Jotta vanhenevan ihmisen ajoterveys pysyisi mahdollisimman hyvänä mahdollisimman pitkään, peräänkuuluttaa Jarmo Jokilampi autoilijoiden omaa aloitteellisuutta.

Jo yksi ajotunti paikallisessa autokoulussa voi tuoda varmuutta ajamiseen, jota ajokokeessa saattaa häiritä pelko ajokortin menettämisestä.

– Kuusikymmentä euroa on pieni kustannus, jos sillä saa viisi vuotta lisää peliaikaa.

Jokilammella on nippu ehdotuksia, joilla ikäihmisten ajokortillista vuosia voitaisiin lisätä liikenneturvallisuutta vaarantamatta.

– Kannattaisi siirtyä hyvissä ajoin automaattivaihteisiin, sillä kahdeksankymppiselle se kynnys voi olla jo liian korkea.

Hän toivoo myös muutosta lainsäädäntöön, jonka mukaan ajokoetta ei voi suorittaa automaattivaihteisella autolla.

Toinen lakimuutosta edellyttävä parannus olisi niin sanottu rajoitettu ajo-oikeus. Tällöin vanhus saisi ajaa autoa esimerkiksi vain valoisaan aikaan tai vain kaupunkikeskustan ulkopuolella.

– Julkinen liikenne tulee tuskin maaseudulla lisääntymään. Jos ikäihminen saisi ajaa kotoaan Parolasta kesämökilleen Janakkalaan, hän varmaan noudattaisikin ajo-oikeusrajoitusta, sanoo Jokilampi.

Apua voisi olla myös kännykkään kytkettävästä seurantalaitteesta, josta kuljettaja voi tarkkailla omaa ajamistaan.

Onnettomuustilastot paljastavat, että huoli iäkkäiden ajokyvystä on aiheellinen. Nuorten tavoin he ovat yliedustettuina vakavissa liikenneonnettomuuksissa.

– Onnettomuuden riski alkaa nousta 70 ikävuodesta merkittävästi ja 75 ikävuoden jälkeen se kasvaa voimakkaasti, sanoo Jokilampi.

– Tyypillisimmillään kyse on risteyskolareista. Risteyksissä tapahtuu paljon, ja kun havainnot on vähän hitaampia, on tilanne jo muuttunut, kun kuljettaja lähtee liikkeelle. HÄSA

Päivän lehti

25.11.2020

Fingerpori

comic