Kanta-Häme

Luetko sinä? -kampanjan voitto Ahveniston koululle

Koulukaverit kättelevät Mikko Kiurua.

Kahdeksasluokkalainen Kiuru voitti perjantaina Luetko sinä? -kampanjan novelliarviokilpailun. Voittaja saa taulutietokoneen ja koko 8B-luokka 1500 euroa.

– Lähdetään Espanjaan!

– Ei kun Apparalle!

– Kyllä jokin luokkaretki olisi tosi jees, huutelevat 8B-luokkalaiset kysymykseen, kuinka he haluaisivat käyttää voittorahan.

Sankari Mikko Kiuru on luokkaretken kannalla. Hän sanoo olevansa tyytyväinen tulokseen.

– Kivaahan tämä on. Erityisesti, kun koko luokka saa palkinnon.

Waltari kiinnostaa

Mikko Kiuru ei harrasta kirjoittamista, mutta hän on ahkera lukija. Erityisesti historialliset kirjat, kuten Mika Waltarin tuotanto, ja fantasiakirjallisuus kiehtovat.

Kiurun mielestä novelliarviota kirjoittaessa oli etua siitä, että on lukenut paljon erilaisia tekstejä. Myös luokan yhteinen keskustelu opettajan johdolla toi uusia näkökulmia kirjoittamiseen.

– Mielestäni ajatuskartan tekeminen ei ole yhtä hyödyllistä kuin keskustelu. Silloin esille tulee mielipiteitä ja näkökulmia, joita ei olisi itse osannut ajatella.

8B-luokka onkin kova keskustelemaan.

– Joskus vähän liiankin kanssa, Kiuru nauraa.

Äidinkielenopettaja Minna Inovaara nyökyttelee. Tässä luokassa mielipiteitä vaihdetaan joskus kinasteluun asti.

Vaivannäkö kannattaa

Myös opettajalle luokan menestys kilpailussa on tärkeää ja motivoivaa.

– Olen hirveän ylpeä upeista oppilaistani!

8B-luokassa Inovaara luki ensin novellin ääneen ja siitä keskusteltiin. Myöhemmin oppilaat saivat lukea sen toisen kerran ja kirjoittaa arvioita, jotka lähetettiin Hämeen Sanomiin. Lehden kulttuuritoimitus karsi alueen koulujen kirjoituksista kolme parasta loppukilpailuun lähetettäväksi.

Inovaaran mukaan ylimääräisistä tehtävistä ja kampanjoista on opettajalle vaivaa, mutta vaivannäkö kannattaa, sillä yleensä palaute oppilailta on myönteinen.

Nuorista puhutaan, etteivät he lue ja kirjoita tarpeeksi. Inovaaran mukaan nuoria ei tarvitse houkutella kirjoittamaan, mutta pitkien tekstien lukeminen saattaa olla osalle oppilaista työlästä.

– Lukemaan pitää vain motivoida. Yläkoululaisillekin voi vielä lukea ääneen. (HäSa)