fbpx
Kanta-Häme

Lukijan aihe: Koulut haluavat kännykät hyötykäyttöön

 

Soittokierros kantahämäläisiin kouluihin ja oppilaitoksiin kertoo, että tunneilla välillä jopa häiriötekijöiksi koetut kännykät haluttaisiin hyötykäyttöön eli ottaa ne entistä tiiviimmin osaksi opetusta.

– Perussääntö on, että kännyköitä pyritään hyödyntämään jopa oppimisen tukena, mutta jos ne häiritsevät oppimista ja opiskelua, sitten ne pitää laittaa sivuun. Kännyköistä on kouluissa paljon hyötyä, kunhan käyttö suuntautuu oikein. Siihen koetamme kannustaa ja ohjata toimintaa, kertoo Hämeenlinnan kaupungin linjauksesta lasten ja nuorten palveluiden palvelujohtaja Mika Mäkelä.

Esimerkiksi Ammattiopisto Tavastiassa eri mobiililaitteita, myös kännyköitä, käytetään opiskelijapalvelupäällikkö Päivi Kortesniemen mukaan opetuksessa yhä enemmän ja enemmän.

– Kaikenlaiset blogien teot ja yhteydenpito oppilaisiin sosiaalisen median kautta ovat tulleet opetukseen. Kun sitä koko ajan lisätään, on hankalaa vahtia ja erotella sitä, mitä oppilaat näillä laitteilla itse asiassa milloinkin tekevät.

– Ohjeistamme oppilaita fiksuun kännykän käyttöön: tuntien aikana niitä ei räplätä, ei vastata puheluihin, ei laiteta tekstiviestejä eikä olla netissä. Silti opettajat joutuvat puuttumaan näihin asioihin montakin kertaa päivän aikana, Kortesniemi kuvailee oppituntien todellista arkea.

Yläasteikäisiä opettavan Parolan yhteiskoulun rehtori Mika Saarinen on samaa mieltä siitä, että kännykät pitäisi saada hyödylliseen käyttöön, mutta asiassa on yksi iso mutta.

– Älypuhelimia ei voi vaatia niiltä oppilailta, joilla sitä ei ole, koska perusopetus on maksutonta. Suurimmalla osalla oppilaista sellainen kuitenkin on, ja tarvittaessa kännyköitä voidaan hyödyntää opettajan erillisluvalla esimerkiksi tiedonhankintaan.

Erillisluvalla saa myös kuunnella kännykällä musiikkia, jos oppitunti käytetään vaikkapa lukemiseen.

Niin Mika Saarinen kuin muutkin opettajat myöntävät, että silloin tällöin julki tulee nuorille sopimattomilla sivustoilla vierailua tai älypuhelinten kautta tapahtuvaa kiusaamista

– Otetaan oppilaasta joku Snapchat-kuva tai muu ja laitetaan se sitten jakoon. Nytkin minulla on pöydällä yksi takavarikoitu puhelin, jonka oppilas saa hakea vasta päivän päätyttyä. Käymme siinä sitten pienen keskustelun samalla, rehtori kertoo.

Vuoden 2014 alussa voimaan tulleen uuden työrauhalakipaketin myötä opettaja voi takavarikoida oppilaalta kännykän, jos sillä häiritään opetusta, mutta voimakeinoja ei saa käyttää.

Ennen Saarisen rehtoriaikaa Parolan yhteiskoulussa oli käytössä kännykkäparkki, johon puhelimet jätettiin oppitunnin ajaksi, mutta siitä on luovuttu, paitsi kokeiden aikana. Jos kännykkää tarvitaan kokeessa, sitä saa käyttää erillisluvalla.

Myllymäen koulussa kännykät säilytetään tuntien ajan laukussa joko äänettömällä tai sammutettuna, ellei niitä tarvita oppimisen avuksi.

– On hyvä, että älypuhelimet yleistyvät. Ne ovat luonteva ja normaali työväline lapsille, sanoo Myllymäen koulun rehtori Teea Rotko

– Meillä jokaisella luokalla on yksi välitunti päivässä, jolloin kännykät voivat olla mukana. Haluamme tällä kannustaa oppilaita liikkumaan välitunneilla emmekä seisomaan pihalla kännykkä kädessä, Rotko kertoo viime lukuvuoden alussa käyttöön otetusta käytännöstä.

Ongelmiakin on ollut, vaikka puhutaan vasta ala-asteikäisistä oppilaista.

– Some ilmiönä työllistää. WhatsApp-ryhmissä on ollut kiusaamista, jota on jouduttu koulussakin selvittämään.

Joku lapsista oli toissa keväänä käynyt myös aikuissivustoilla näytellen materiaalia muille. Tämä ei ilmeisesti tapahtunut kouluaikana, mutta koulu otti välittömästi asiasta kuultuaan yhteyttä vanhempiin ja opettaja keskusteli oppilaiden kanssa.

Hämeenlinnan kaupungin palvelujohtaja Mika Mäkelä ei ole väärinkäyttötapauksissa ensimmäisenä rangaistusten, kuten lakiin perustuvien kasvatuskeskustelun, jälki-istunnon ja kirjallisen varoituksen kannalla, vaan hän uskoo valistukseen.

– Oppilaan kanssa keskustellaan ja häntä pyritään ohjaamaan oikeaan suuntaan, mikä on soveliasta ja mikä ei. Jos väärinkäyttö jatkuu, pyritään vanhempien kanssa yhteistyössä siihen, että väärinkäyttö loppuu.

– Kontrolliin tätä ei kouluissa täysin saada, mutta perään vanhempienkin vastuuta. Jokaisen pitäisi seurata, mihin kaikkeen oma lapsi kännykkää käyttää. HÄSA

 

 

 

 

 

Menot