Kanta-Häme

Lukijan aihe: Miksi Aulangontien uusi suojatiemaali ei pysy?

 

Keväällä muun muassa Aulangontien suojatiemerkinnät ovat saaneet osittain uuden maalipinnan.

Uudet merkinnät ovat kuitenkin jo nyt muuttuneet paikoitellen mustiksi, kun vanhat, maalaamattomat merkit ovat säilyttäneet valkoisen värinsä.

Onko kaupunki muuttanut käytettyä maalia, kunnossapitomestari Aleksi Koivuniemi Linnan Infralta?

– Ei ole.

Liikennettä ei voida koskaan sulkea kovin pitkäksi aikaa maalauksen ajaksi. Kun autot ajavat vastikään maalattujen viivojen yli, jää niiden renkaista tahmeaan maalipintaan kumia. Siksi voi näyttää siltä, että maali olisi kulunut pois.

Viivoja ei siis tarvitse maalata uudestaan?

– Ei. Kumi lähtee renkaiden mukana maalipinnalta aika pian pois, jolloin puhdas, uusi maalipinta kuluu taas esiin.

Kuinka usein suojateiden maalauksia täytyy uusia?

– Riippuu kohteesta, esimerkiksi Aulangontie on maalattu viimeksi edelliskesänä.

Vilkasliikenteisillä pääväylillä, joilla liikenne on vilkkaampaa, maalit uusitaan yleensä vuosittain. Nastarenkaat, auraus ja säävaihtelut kuluttavat maalauksia eniten.

Minkälaisella aikataululla Hämeenlinnan suojateitä maalataan?

– Kesäkuun aikana maalataan loput Aulangontiestä. Loput kaupungin suojateistä pyritään maalaamaan kesän aikana sen mukaan miten säät sallivat.

Keskiviiva maalataan koneella, suojatiet ja nopeusrajoitukset puolestaan käsin. (HäSa)