Kanta-Häme

Lukijan aihe: Miksi yhteydet pimenivät pääsiäisenä?

 

Osassa Hämeenlinnan keskustaa jouduttiin pärjäämään pääsiäisviikolla sekä ilman nettiä että lankapuhelinta.

Sonera tiedotti omilla nettisivuillaan kyseessä olevan kaapelivika, joka alkoi aprillipäivän aamuna. Vian ennustettiin kiirastorstaina olevan hallinnassa jo saman päivän iltapäivänä.

Hämeen Sanomien toimitukseen soittaneen lukijan mukaan yhteydet katkesivat jo 30. maaliskuuta iltapäivällä.

Mistä kyseinen kaapelivika johtui, Soneran tiedottaja Mira Kettunen?

– Sekä laajakaista- että lankapuhelinyhteyksiin tuli ongelmia, kun vanhan poliisitalon rakennustyömaalla oli vahingossa katkaistu useita kuparikaapelipareja.

Kyseessä oli hankala vika, joka vaati laajoja korjaustoimenpiteitä.

Siksikö myös korjausaikataulut muuttuivat matkan varrella?

– Näin voisi sanoa. Monta paria kuparikaapelia piti korjata ja hitsata yhteen, ja pyhien aikaan korjaajan saamiseen paikalle kesti tavallista pidempään.

Onko vika nyt korjattu?

– Teemme edelleen muutostöitä kohteessa, joten asiakkailla voi ilmaantua satunnaisia ja yksittäisiä häiriöitä.

Kenen piikkiin korjauskulut menevät, rakennusurakoitsijan vai Soneran?

– Vian korjauksen jälkeen tehdään raportti, jonka perusteella selvitetään, kenen vastuulle maksut kuuluvat. Tämä prosessi on tässä tapauksessa vielä kesken.

Saavatko Soneran asiakkaat katkosta korvauksia?

Korvausten suhteen toimimme Viestintäviraston määrittelemien vakiohyvitysten mukaan.

Kyse on palvelun käyttökatkoksesta, joten vakiohyvitys on vähintään 20 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta. Enintään korvaus voi olla 160 euroa.

Päivän lehti

2.4.2020