Kanta-Häme

Lukijan aihe: Suojatie on vaaran paikka

 

Käynnissä on testi, joka ei ala hyvin. Loimalahdentietä saapuu musta Mersu kohti suojatietä noin kahdenkymmenen kilometrin ylinopeutta. Kuljettaja heilauttaa kättään suojatien reunalla odottavalle Anni Honkajuurelle ja lastenvaunuissa makoilevalle Ukolle – ja painaa sitten kaasu pohjassa yli suojatien, pysähtymättä.

– Tämä on valitettavasti ihan normaalia käytöstä. Ylittämään pääsee vasta kun yhtäkään autoa ei ole näköpiirissä, Honkajuuri huokaa ja vetää vaunujen eturenkaat takaisin jalkakäytävälle.

Ajokulttuuri kaipaa muutosta

Auton ja jalankulkijan kilpajuoksussa on helppo arvata voittaja. Ylinopeus ja punaisia päin ajaminen eivät suinkaan ole ainoita ajotaparikkeitä.

– Ehkä niihin keskitytään liikenteenvalvonnassa jopa liikaa, huomauttaa Pirkanmaan Liikenneturvan yhteyspäällikkö Matti Joki.

Vaaratilanteita suojatiellä ei Liikenneturvassa varsinaisesti ole tilastoitu. Joen mukaan silti kuka tahansa jalan liikkunut voi itse todeta, että ongelma on olemassa.

Suuri ongelma liikenteessä on nimenomaan autoilijoiden välinpitämättömyys, josta Joen mukaan eniten kärsivät yksin liikenteessä liikkuvat pienet lapset.

Joki uskoo autoilijoiden luottavan siihen, että lapset on opetettu varomaan autoja eivätkä uskalla ylittää katua ilman lupaa.

– Kameravalvonta ei ole aukoton järjestelmä liikenneturvallisuuden parantamiseen. Kyse on koko kulttuurin muutostarpeesta.

Poliisi puhuttelee ja sakottaa

Komisario Tarja Lindstedt Hämeen poliisista kertoo, että varomattomia kuskeja puhutellaan useita kertoja viikossa. Hämeenlinnalainen liikennevaromattomuus on hänen arvionsa mukaan maan keskikastia.

– Jonkin verran varomattomuutta täällä esiintyy, mutta suojatiekäyttäytyminen on aika samanlaista koko Suomessa. Ei tämä yksin hämeenlinnalaisten ongelma ole.

Lindstedt peräänkuuluttaa myös jalankulkijan vastuuta. Ajotielle astuttaessa täytyy aina olla varovainen.

– Talvella auto ei vain pysähdy kuin seinään. Itsenikin kohdalle on sattunut jalankulkijoita, jotka eivät nosta katsettaan maasta katsoakseen, tuleeko niitä autoja vai ei.

Poliisin keino puuttua autoilijan suojatiekäyttäytymiseen on puhutteleminen ja järeimmillään sakottaminen. Lindstedt uskoo tämänhetkisten keinojen riittävän, ja parasta on arvioida rangaistus tilanteen mukaan.

– Autokoulut osaavat hommansa. Ajokortinhaltijoilla on takuuvarmasti oikea tieto siitä, miten liikenteessä jalankulkijaa kohdellaan. Uskon, että asiallinen puhuttelu on sakkoa parempi keino.

Kampanjointia vapaaehtoisvoimin

Matti Joki kokee, että autoilijoiden piittaamattomuus on huipussaan nimenomaan Suomessa. Liikenneturva onkin päättänyt parantaa suojateiden turvallisuutta valtakunnallisesti tämän vuoden aikana.

Kampanja alkaa Oulusta, jossa vapaaehtoiset kiertävät parkkipaikoilla ja muilla yleisillä paikoilla kertomassa oikeaoppisesta suojatiekäyttäytymisestä.

Ainakaan kampanjaan saakka Anni Honkajuuri puolestaan ei aio ottaa riskejä.

– Yleinen piittaamattomuus on pelottavaa. Tuntuu, että kun omasta pihasta lähdetään, painetaan vaan kaasua niin kauan kunnes ollaan perillä. Olisiko se niin vaikeaa painaa jarrua ja olla ystävällinen? (HäSa)

Päivän lehti

3.6.2020