Kanta-Häme

Lukijan aihe: Taas uusi täti

 

Terveydenhoitaja Katariina Hulkko palasi viime kesänä työpöytänsä taakse kahden vuoden mittaisen hoitovapaan jälkeen. Sinä aikana keskusneuvolan huoneessa 7 onkin Hulkon mukaan istunut ”aika monta sijaista”.

– Moni asiakas on kysynyt, että enhän vain jää taas pian pois. Moni on kokenut erityisesti oman tilanteen kertomisen alusta saakka aina eri ihmiselle työläänä, Hulkko kertoo.

Myös neuvolapalveluiden päällikkö Heli Haapala myöntää, että erityisesti kaupungin länsipuolella terveydenhoitajien vaihtuvuutta on ollut runsaasti.

– Pahimmillaan vaihtuvuus heikentää asiakassuhteita, mutta kuten kaikilla työpaikoilla, sukupolvet vaihtuvat. Tämä on tilanne myös meillä, ja se täytyy vain hyväksyä.

Paljon työtä, vähän henkilökuntaa

Hulkko kertoo, että vielä vuosituhannen alussa terveydenhoitajakunta koostui kohtalaisen iäkkäistä ja äitiys- ja hoitovapaansa jo pitäneistä työntekijöistä. Sama neuvolatäti saattoi siis seurata perheen ja lapsen mukana koko hoitosuhteen ajan.

Nyt pidempään työssä olleet ovat jääneet eläkkeelle, ja heidän tilalleen palkatuista terveydenhoitajista monet taas ovat perheenperustamisiässä.

Sukupolven vaihdoksen lisäksi vaihtuvuutta selittävät Hulkon mukaan vuorotteluvapaat sekä pitkät sairas- ja kesälomat.

Vaihtuvuutta suurempana ongelmana Hulkko pitää silti sitä, ettei sijaisia palkata tarpeiden, vaan säästöjen ehdoilla.

– Meitä vaivaa sijaispula, ja joudumme usein tekemään toinen toistemme töitä. Kiireessäkään työn laadusta ei haluaisi silti tinkiä.

Hulkon kymmenvuotisen uran aikana sekä työmäärä että -tehtävät ovat muuttuneet.

– Esimerkiksi päihde- ja mielenterveysongelmien seulominen kuuluu neuvolan tehtäviin. Lisääntynyt työmäärä ei silti ole lisännyt työvoimaa.

Luottamus ei synny hetkessä

Pitkät asiakassuhteet ovat sekä Heli Haapalan että Katariina Hulkon mukaan toivottavia, sillä yleensä pidempi tuttavuus lisää luottamusta.

Jos terveydenhoitaja vaihtuu kovin usein saman asiakkaan kohdalla, voivat jotkut ongelmat jäädä täysin piiloon.

– Vaikka sijainen tekisi työnsä moitteettomasti, ei luottamus synny hetkessä. Tärkeintä olisi perheissä ongelmien ennaltaehkäiseminen. Uupumuksen merkkejä on vaikea tunnistaa vieraasta ihmisestä, ja jos asiakas ei kysyttäessä kerro avoimesti, tapaaminen voi jäädä aika pintapuoliseksi, Hulkko kertoo.

Neuvola tekee yhteistyötä myös a-klinikan ja äitiyspolin kanssa. Hulkon mielestä päihdeongelmiin on kaikkein vaikeinta puuttua, sillä niitä hävetään viimeiseen asti.

– Uskoisin meidän saavan kiinni vain jäävuoren huipun. (HäSa)