Kanta-Häme

Lukijan aihe: Yli yhdeksän euroa taksien tilauksiin – Miten Taksi Häme hinnoittelee puhelimitse tehtävät taksitilaukset?

Taksin tilaaminen puhelimitse Taksi Hämeeltä maksaa asiakkaalle lähes kolme euroa per puhelu. Mihin hinnoittelu perustuu?
Taksin tilaaminen Taksi Hämeen tilauskeskuksesta puhelimitse maksaa. Sovelluksen kautta tilaaminen on ilmaista. Kuva: Pekka Rautiainen
Taksin tilaaminen Taksi Hämeen tilauskeskuksesta puhelimitse maksaa. Sovelluksen kautta tilaaminen on ilmaista. Kuva: Pekka Rautiainen

Toimitukseen yhteyttä ottanut lukija ihmetteli Taksi Hämeen taksitilausten hinnoittelua. Hän kertoi saaneensa yritykseltä yli yhdeksän euron puhelinlaskun kahdesta taksitilauksesta ja yhdestä tilaustiedustelusta.

Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviö kertoo, että yrityksen tilaushinnoittelussa ei ole mitään erikoista.

– Kun ihmisillä teetetään työtä, se maksaa. Tilaushinta takaa sen, että taksin tilauskeskuksessa on ihminen vastaamassa puhelimeen ympäri vuorokauden.

Taksin tilaaminen Taksi Hämeeltä puhelimitse maksaa 2,76 euroa per puhelu. Lisäksi puheluista peritään lisähinta 0,35 euroa minuutilta, jos puhelu kestää yli 85 sekuntia.

– Keskimäärin yksi tilauspuhelu kestää 12 sekuntia, joten lisähintaa ei yleensä tule, Sirviö sanoo.

Taksimatkan hinnoittelua koskevat tiedustelut Taksi Hämeellä kannattaa soittaa numerosta 03 4108 7788, jossa hinnoitteluperusteet kerrotaan ilman erillistä maksua. Tällaista numeroa taksiyhtiöiltä edellyttää myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

– Taksimatkan hintaa voi arvioida myös nettisivuiltamme löytyvässä tariffilaskuri-osiossa, Sirviö lisää.

Sirviö kertoo keskustelleensa toimitukseenkin yhteyttä ottaneen henkilön kanssa.

– Osa henkilön puhelinlaskusta voi selittyä sillä, että hän olisi mahdollisesti soittanut hintatiedustelunsa Taksi Hämeen tilausnumeroon.

Pikaisen tarkistuksen perusteella Taksi Hämeen puheluhinnoittelu noudattelee alan käytäntöjä.

Esimerkiksi Taksi Tampereen tilauspuheluiden hinta tavallisille yksityisasiakkaille on 2,84 euroa ja paikallisverkkomaksu per puhelu ja Taksi Riihimäen 2,48 euroa per puhelu.

Sirviön mukaan Taksi Hämeen hinnoittelu on nykyään sama kuin Taksi Helsingin, jonka kanssa yritys aloitti yhteistyön kesäkuun alussa. Yritykset käyttävät samaa tilauskeskusta.

– Aiemmin kertahintamme tilauspuheluissa oli pienempi, mutta tuolloin lisähinta lähti juoksemaan heti puhelun alussa toisin kuin nykyään.

Jos taksin tilaamisesta ei halua maksaa puhelinlaskussaan, voi sen myös Taksi Hämeeltä tilata käyttäen älypuhelimeen asennettavaa Valopilkku- tai 0100-sovellusta. Molempien sovellusten käyttäminen vaatii rekisteröitymistä käyttäjäksi. 0100-sovellus mahdollistaa myös esimerkiksi taksimatkan maksamisen etukäteen.

Taksi Hämeen tilauksista suurin osa tulee edelleen puhelimitse. Valopilkun kautta tulee 4 000–5 000 tilausta kuukaudessa.

– Kesäkuun alussa meillä käyttöön otetun 0100-sovelluksen osuus tilauksista on kasvussa, mutta voi tietenkin olla, että osa sen käyttäjistä on aiemmin käyttänyt Valopilkkua. FL