Kanta-Häme Hämeenlinna

Lukijan pyynnöstä: Näin ajetaan Tiiriön marketin parkkipaikalla

Maarit lähetti kirjeen Hämeen Sanomien toimitukseen ja pyysi kirjoittamaan monelle tutusta liikennepulmasta. Ensimmäisen kerran 25. huhtikuuta 2021 julkaistua uutista on muokattu väistämisvelvollisuutta koskevalta osaltaan ja siihen on liitetty oikaisu virheellisistä tiedoista.
Iso tie näyttää ja tuntuu alueen pääväylältä. Monelle saattaakin tulla yllätyksenä, että Prisman kulman risteys onkin nykyisin tasa-arvoinen. Valkoisen auton pitäisi siis väistää oikealta tulevia. Kuva: Sara Aaltio / HäSa
Iso tie näyttää ja tuntuu alueen pääväylältä. Monelle saattaakin tulla yllätyksenä, että Prisman kulman risteys onkin nykyisin tasa-arvoinen. Valkoisen auton pitäisi siis väistää oikealta tulevia. Kuva: Sara Aaltio / HäSa

”Voisitteko tehdä jutun Tiiriön alueella olevista liikennesäännöistä? Tuntuu olevan yhdelle sun toiselle autoilijalle epäselvää miten toimitaan!”

Automarkettien parkkipaikkojen liikenteestä pyydetään usein juttuja ja tekstiviestipalstallakin säännöllisesti haukutaan omasta mielestä väärin ajavat autoilijat.

Tartutaanpa siis aiheeseen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen:

”Kuin suoraan oppikirjasta”, kuvailee liikenneopettaja Jani Salo Tiiriön Prisman kiertoliittymää. Tästä pitäisi jokaisen autoilijan osata ajaa oikein eli katsoa vasempaan ja väistää liittymässä jo olevia. Kuva: Sara Aaltio / HäSa

Ensimmäinen ongelmapaikka, johon Maarit pyytää neuvoa, on Prisman parkkipaikan eteläpäädyssä oleva kiertoliittymä. Se lienee vilkkain reitti Wartiamäentieltä parkkipaikalle.

Maaritin mukaan moni tulee liikennevaloristeyksestä kiertoliittymään vauhdilla eikä vilkaisekaan vasemmalle.

Pitäisi vilkaista.

– Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää: ympyrässä jo olevaa väistetään. Kiertoliittymään tullessa aina katse vasempaan ja poistuttaessa väistetään myös kevyttä liikennettä, liikenneopettaja Jani Salo Autokoulu Lehtelästä sanoo.

Salo kuvailee Prisman kiertoliittymää oppikirjatapaukseksi: liikennemerkit ovat paikallaan ja järjestelyt ovat selkeät. Jos siinä ajaisi väärin ajokokeessa, jäisi ajokortti saamatta.

 

Uusi tieliikennelaki korostaa liikkujan omaa vastuuta ja toimien ennakoitavuutta.

Ennakoitavuutta korostaa myös Hämeen poliisin liikennesektorin johtaja ylikomisario Jouni Takala. Liikenteessä pitää käyttäytyä niin, että muut pystyvät ennakoimaan toisten liikkujien aikeet. Odottamattomia liikkeitä ei saa tehdä, vaikka olisikin liikennesääntöjen mukaan oikeassa.

Ennakoitavuuteen liittyy myös ajonopeus. Esimerkiksi Prisman parkkipaikalla on 20 km/t nopeusrajoitus. Kyseessä lienee matalin nopeusrajoitus Hämeenlinnan kaupungin alueella.

Sitä noudattamalla auto pysähtyisi tarvittaessa oman pituutensa mittaisella matkalla ja moni peltikolari jäisi ajamatta.

 

Toinen Maaritin nimeämä ongelmapaikka koskee väistämisvelvollisuutta parkkialuetta kiertävillä ja halkovilla väylillä isojen markettien parkkikentillä.

Niiden osalta uusi tieliikennelaki ei muuttanut tärkeimpiä perusasioita: parkkiruudusta ulos ajava väistää aina muita ja kaikissa muissa risteyksissä noudatetaan normaalia väistämisvelvollisuutta. Eli jos kärkikolmiota tai muuta liikennemerkkiä ei ole, on oikealta tulevalla etuajo-oikeus.

Tämä pätee myös isoilla kokoojäväylillä, vaikka ne ovatkin paikoin isoja ja tiemäisiä. Niilläkin tulee antaa tietä oikealta tulevalle, ellei muuta ole liikennemerkein osoitettu.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen:

Tyypillinen marketin parkkipaikan ongelmatilanne: sininen auto ajaa pääväylän oloista leveää tietä, eikä anna tietä oikealta pienemmältä väylältä tulevalle autolle. Pysäköintialueellakin pätevät normaalit väistämissäännöt. Hämeenlinnan Tiiriön markettien parkkialueiden risteyksistä valtaosa on tasa-arvoisia.

 

Kärkikolmioita ei juurikaan käytetä Hämeenlinnan isojen automarkettien parkkipaikoilla. Risteykset on haluttu pitää tasa-arvoisina ajonopeuksien hillitsemiseksi ja liikennejärjestelyjen pitämiseksi ennalta-arvattavina.

Yksi poikkeus on kauppakeskus Goodmanin parkkihalli, jossa sivuväyliltä hallia halkovalle pääkäytävälle tuleville on monissa paikoin merkitty väistämisvelvollisuus. Kärkikolmio-liikennemerkki on usein asennettu ajoväylän ylle parkkihallin kattoon.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen:

Kauppakeskus Goodmanin parkkihallissa käytetään kärkikolmioita osoittamaan väistämisvelvollisuutta pääväylälle tullessa. Kattoon asennettu pieni merkki saattaa kuitenkin jäädä monelta huomaamatta. Kuva: Jani Suhonen / HäSa

 

Jos parkkipaikalla käy kolhu, on asia useimmiten autoilijoiden ja heidän vakuutusyhtiöidensä välinen ongelma. Poliisit ehtivät vain harvoin tulla ratkomaan, kuka oli syyllinen pieneen peltikolariin.

Ylikomisario Jouni Takalan mukaan poliisille asia kuuluu vasta jos joku loukkaantuu onnettomuudessa tai tilanteessa herää epäilys toisen kuljettajan päihtymystilasta, ajokortittomuudesta tai jostain muusta rikoksesta. Silloin pienestäkin kolhusta pitää ilmoittaa hätäkeskukseen.  HäSa

 

Oikaisu 24.5.2021: Uutisen ensimmäisessä versiossa oli virheellistä tietoa väistämisvelvollisuutta koskevassa osiossa. Myös uuden tieliikennelain aikana kaikilla ajoväylillä noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä, eli oikealta tulevalla on etuajo-oikeus ellei liikennemerkein muuta osoiteta. Toisin kuin uutisessa kerrottiin, parkkipaikkarivistöjen  päässä oleva P-merkki ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen. Parkkiruudusta ulos ajava väistää muuta liikennettä. Uutisen grafiikka antoi virheellisen kuvan väistämisvelvollisuudesta.

 

Menot