Kanta-Häme

Maailmankokouksen tempaus onnistui

Hämeenlinnan Nuorkauppakamari järjesti Nuorkauppakamarien maailmankokouksessa viime vuoden lopulla uuden markkinointitempauksen. Siinä mainostettiin maailmankokouksen osanottajille Hämeenlinnan seutua.

– Tapahtuman ansiosta yksi yritys ilmoitti jo perustavansa yksikön Hämeenlinnaan. Yritys on jyväskyläläinen, Marko Paasu Hämeenlinnan Nuorkauppakamarista kertoo.

Jyväskyläläinen oli ulkomaisten osanottajien joukossa Hämeenlinnan seutua markkinoivassa VIP Business Dinner -tilaisuudessa. Paasu oli Hämeenlinnan Nuorkauppakamarin viime vuoden puheenjohtajana järjestämässä markkinointitempausta.

– Pienellä investoinnilla ja illallisilla voi saada hyviä tuloksia, Paasu kuvaa tapahtuman opetusta.

Nuorkauppakamarien Leipzigin maailmankokoukseen osallistui 4 800 henkilöä ympäri maailmaa. Hämeenlinnasta oli viisi henkilöä, joista neljä edusti Hämeenlinnan Nuorkauppakamaria.

– Mitään mallia ei ollut vaan kehitimme sen itse. Nuorkauppakamarin 35 aktiivista jäsentä pohtivat sitä.

Nuorkauppakamari otti ennen maailmankokousta yhteyttä Linnan Kehityksen toimitusjohtajaan Mervi Käkeen. Linnan Kehityksen kanssa se laati yksinkertaisen englanninkielisen esitteen Hämeenlinnan seudusta.

– Olimme hieman skeptisiä tilaisuuden onnistumisesta, kun maailmankokouksessa on koko ajan kiire ja ihmisiä on vaikea saada kiinni. Saavutimme kuitenkin tavoitteet.

– Käytimme omia verkkojamme ja etsimme henkilöt, jotka voisivat laajentaa liiketoimintaansa tai muuten investoida Hämeenlinnaan.

Kerrottiin…vain ydinasiat

Oman tilaisuuden hyvä markkinointikanava oli Suomen ja Saksan suhteita käsittelevä seminaari. Nuorkauppakamarin väki sai 20 haluttua henkilöä ilmoittautumaan omaan VIP Business Dinner -tilaisuuteensa. Osanottajamäärä jäi hieman tätä pienemmäksi, koska Viron edustajat joutuivat auto-onnettomuuteen.

– Kerroimme Hämeenlinnan seudusta vain tähtikohdat, vain ydinasiat. Kerroimme esimerkiksi, kuinka paljon väkeä asuu 200 kilometrin säteellä.

Vieraat saivat tietää myös kaupungin kehityshankkeista, investoinneista ja Sibeliuksen syntymävuodesta. Vieraiden yhteystiedot otettiin ylös ja heille on lähetetty lisää tietoa.

Nuorkauppakamaritoiminta täyttää tänä vuonna sata vuotta. Maailmankokous järjestetään Japanin Kanazawassa.

– Tavoitteena on järjestää Japanissa vastaava tapahtuma, jossa esittelemme koko Kanta-Hämeen maakuntaa, Marko Paasu kertoo. (HäSa)