Kanta-Häme

Maakuntien päärataryhmä tapaa Bernerin – lisäraiteiden suunnittelurahoja yritetään saada jo ensi vuodelle

Kanta-Hämeen kansanedustajat yrittävät yhdessä ja erikseen vauhdittaa lisäraiteen suunnittelua.
Riihimäen ja Tampereen välille tarvitaan kolmas raide. Kuva Riihimäen asemalta.

Pääradan parantamista ajavien maakuntaliittojen ja kansanedustajien delegaatio marssii torstaina liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) pakeille vauhdittamaan rataremontin suunnittelua.

Tapaamisen aiheina ovat pääradan yleis- ja ratasuunnittelun aloittamisen rahoitus ja aikataulu sekä nousu EU:n TEN-T-ydinverkostoon.

Ryhmän puheenjohtajana toimii Pirkanmaan kansanedustajien puheenjohtaja Arto Satonen (kok.). Kanta-Hämettä tapaamisessa edustaa Hämeen vaalipiirin kansanedustajien varapuheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen (vas.) Riihimäeltä.

Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan lisäksi mukana ovat Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Satakunnan ja Keski-Suomen edustajat. Eri alueilla ja rataosuuksilla on erilaisia parannustarpeita ja -toiveita. Kanta-Hämeen yksiselitteinen tavoite on saada valtiolta jo ensi vuodelle kahdeksan miljoonaa euroa Riihimäki–Tampere-välin lisäraiteiden yleissuunnitelman tekemiseen.

– Viesti Bernerille on se, että päärata on koko Suomen kannalta erittäin keskeinen hanke ja että sen yleissuunnittelu pitää aloittaa mahdollisimman pian, Pekonen tiivistää.

 

Kolmannen raiteen saamiseksi tehdään töitä yli puoluerajojen.

Loppilainen kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) on sopinut puhuvansa aiheesta ministeri Bernerin kanssa torstaina eduskunnassa.

– Tällä viikolla tarkoitus on keskustella rahoituksesta myös valtiovarainministerin kanssa, hän kertoo.

Lisäksi Heinonen ajaa asiaa budjettimuutosten kannalta keskeisessä valtiovarainvaliokunnassa. Tavoite on selvä: lisärahoitusta on löydyttävä jo ensi vuodelle.

– On koko maan kannalta tärkeää, että saamme nyt pääradan jatkotyötä vauhditettua.

Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja, pitkän linjan päärata-aktiiveihin kuuluva hämeenlinnalainen kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) kertoo, että päärata-aiheisia tapaamisia järjestetään tällä hetkellä kaiken aikaa.

Hallituksessa pääradan remontin suunnittelua on luvannut yrittää nopeuttaa forssalainen opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.).

Kommentti: Lobbaamiselle on nyt otollinen hetki

Pääradan puolesta lobbaamisen luulisi olevan juuri nyt poikkeuksellisen helppoa.

Rataremontti lisäraiteineen on joka tapauksessa pakko tehdä, sillä Riihimäen ja Tampereen välinen sumppu on purettava. Kyse on Suomen rataverkon vilkkaimmasta ja kriittisimmästä osasta, jonka kapasiteetti kytkeytyy suoraan myös muihin tuleviin ratahankkeisiin. Lisäksi junaliikenteen edistäminen on ilmastoteko, joka tukee EU:n päästötavoitteita.

Tosiasioiden lisäksi pääradan parantamisen kiirehtimistä edesauttaa poliittinen myötätuuli.

Vaalien lähestyessä lisäraiteiden puolesta liputtavat sellaisetkin poliitikot, joita asia ei tavallisesti juuri kiinnosta. Äänenpainoja vahvistaa myös Turun ja Helsingin välisen tunnin junan taannoinen suhmurointi pääradan parantamisen edelle. Se oli kirvelevä tappio Kanta-Hämeelle ja pääradan puolustajille.

Orpolla ja Bernerillä on nyt liennyttävän korjausliikkeen paikka. Hallituksen viimeiseen budjettiin pieni lisäraha löytyy luontevasti jo vaalitaktisista syistä.

 

Koko pitkän pääradan edunvalvontaa on leimannut se, että eri alueilla priorisoidaan eri asioita. Pohjanmaalaisia Helsingin ja Tampereen välisen radan ahtaus on tuntunut kiinnostavan lähes yhtä vähän kuin Pohjanmaan rata kantahämäläisiä.

Kanta-Hämeen läpi kulkevan rataosuuden asiaa ovat viime aikoihin asti ajaneet käytännössä vain Hämeenlinnan ja Riihimäen seutujen kansanedustajat.

Mutta seuraavaksi on pääradan ja nimenomaan Riihimäki–Tampere-välin vuoro. Kahdeksan miljoonan euron yleissuunnitelmarahoituksen saaminen on merkki siitä, että kolmas ja ehkä jopa neljäs raide todella rakennetaan. Se pitää tietenkin kirjata sitovasti myös seuraavaan hallitusohjelmaan.

Lue myös: Lisäraidetta pusketaan nyt eteenpäin isommalla joukolla – hallitus harkitsee vielä pääradalle suunnittelurahaa