Kanta-Häme

Mahdollisuuksiksi muutettu Messukeskus

– Sitten mennään!

Hämeen ammattikorkeakoulun pihassa Timo Haapaniemi, 24, on aamukahdeksalta pirteä. Repussa on laatikollinen käyntikortteja, painettuja esitteitä, läppäri ja tabletti.

Älypuhelimessa on lippu startup-yrittäjien vuoden kohokohtaan Slushiin. Linnan Kehityksen tilaamaan linja-autoon on pakkautunut Haapaniemen lisäksi muita paikallisia yrittäjiä sekä tukku Hamkin opiskelijoita.

Haapaniemi on molempia. Toisen vuoden liiketalouden opiskelija perusti viime vuonna yrityksensä TH Innovations Oy:n. Yrityksen päätuote on vielä kehitysvaiheessa oleva Caddieye-etäisyysmittari, joka on suunnattu golfaajille.

Laite kiinnitetään älypuhelimeen, ja sovellus auttaa määrittämään lyöntietäisyyksiä.

Nyt yhtiö tarvitsisi rahoitusta muun muassa tuotekehittelyn viimeistelyyn ja tuotannon aloittamiseen sekä tuotteen saattamiseen markkinoille.

– 50 000 euroa olisi merkki Tekesille, että tähän kannattaisi antaa kehitysrahaa, Haapaniemi toteaa.

Vastaavankaltainen toivo on monilla muilla startupeilla, jotka menevät Slushiin, tuohon massiiviseen tapahtumaan, joka täyttää marraskuussa suomalaisen median hetkeksi uutisilla mahdollisuuksista, yrittäjyydestä ja optimismista.

Messukeskus on pimeä ja vilkas. Hallihalogeenien sijaan tilaa valaisevat neon-sävyiset laservalot. Rave-bileiden tuntua korostaa konemusiikki siellä, mistä sen puheenhälinältä kuulee.

Haapaniemellä on pari tuntia aikaa latailla akkuja. Siis kirjaimellisesti. Tietokoneen akku tyhjeni menomatkalla, ja pitäisi löytää pistorasia. Onneksi mukana on vielä tabletti varuiksi.

Hallin ympärille sijoitetuilla lavoilla puhuvat menestyjät, läpimurtoa toivovat yrittäjät, sijoittajat, ahtisaaret ja visionäärit. Markkinointikojuilla vaihdellaan käyntikortteja.

Slushin ”diilit” tapahtuvat kuitenkin kahdella suljetulla tapaamisalueella, jotka on sijoitettu keskelle hallia. Sinne sijoittajat ja startupit ovat voineet sopia Slushin oman verkkoportaalin kautta tapaamisia keskenään.

Näillä tapaamisalueilla liikkuu raha, sanotaan. Tapaamisia on varattu kaikkineen parituhatta päivässä.

Haapaniemi on sopinut itse muutaman, ja häntä on myös lähestytty. Lisäksi päivän aikana on sovittu vielä pari epävirallista keskustelua. Aikaa on varattu puoli tuntia jokaista keskustelua varten. Kaikki riippuu pitchistä, liikeidean myyntiesittelystä.

– Tämä on kuin speed datingiä.

Slushin vapaaehtoistyöntekijä opastaa Haapaniemen tapahtumalle varattuun pöytään odottamaan sijoittajaa. Hetken päästä paikalle ilmestyy JP Virtanen, joka edustaa Avanto Venture -nimistä yrityskiihdyttämöä.

Puolen tunnin tapaaminen päättyy kättelyyn ja käyntikorttien vaihtoon.

– Timon idea on mielenkiintoinen. Kun itsekin pelaan golfia, niin ymmärrän tämän problematiikan, toteaa Virtanen keskustelun jälkeen.

Ensimmäinen keskustelu johtaa ainakin toivoon jatkotapaamisesta. Käyntikorttiin kirjataan soittomuistutus.

– Tilaisuus oli aika rento, mikä oli minulle hyvä. Olisi ollut turhaa valmistautua 20 minuutin esityksellä, Haapaniemi sanoo.

Seuraavat tapaamiset eivät suju yhtä hyvin. Yksi keskisuomalainen firma ilmeneekin yhtiöksi, joka kauppaa myynninedistämispalveluitaan Haapaniemelle. Se tilaisuus ei kestä kuin viisi minuuttia.

– Miksi maksaisin sellaisesta, mitä saan Linnan Kehitykseltä ilmaiseksi?

Seuraavat treffitkään eivät ole sitä, mitä hän toivoo. Etukäteen tuntematon mies paljastuu välittäjäksi, joka ottaisi muutaman prosentin komission siitä, että etsisi Haapaniemelle sijoittajaa.

Sekään tapaaminen ei Haapaniemeä miellytä.

– Yrittäjänä näissä saa olla todella tarkkana, kun ei ole minkäänlaista kuluttajansuojaa.

Niin huonoa tuuria ei Haapaniemellä sentään ole, että sijoittaja olisi tehnyt oharit. Niin käy päivällä eräille yrittäjille.

Lounastauon jälkeen on tärkein edessä, koska Rovion varatoimitusjohtaja Mikko Setälä on suostunut tapaamaan Haapaniemen keskustelumielessä. Setälä pitäisi enää paikantaa tuhansien ihmisten ja valtavan alueen keskeltä.

Parin puhelinsoiton jälkeen punahupparinen mies löytyy, ja kaksikko vetäytyy tapaamiseen, johon ei ulkopuolisia toivota.

– Yhteinen tuttava pyysi minua kommentoimaan hänen liiketoimintasuunnitelmaansa Slushin yhteydessä, ja kun olin itsekin osallistumassa, niin mikäpä siinä, Setälä kertoo tapahtuman jälkeen.

Asiaa olisi enemmänkin, mutta molemmilla odottaa seuraava tapaaminen.

Kuusi tuntia ja seitsemän tapaamista myöhemmin Haapaniemen urakka on melkein ohi.

Silminnähden helpottunut yrittäjä on sopinut vielä yhden tapaamisen toisen startup-yrittäjän ja ystävän Teemu Kinoksen kanssa. Kinos on luvannut auttaa Haapaniemeä Tekes-rahoituksen kanssa, ja nämä treffit pidetään ulkona, kylmä juoma kädessä.

Kinos on itse osallistunut Slushiin useana vuonna. Hänen mielestään tärkeintä tapahtumassa ei ole se, saako yritykselleen rahoitusta, vaan Slushin ilmapiiri.

– 95 prosenttia tästä on sitä, että vain hengaa, ja se on parasta. Ei bisnesideaa voi myydä, ellei sinusta tykätä, Kinos toteaa.

Uuvuttavan päivän jälkeen Haapaniemi kuvailee oloaan helpottuneeksi. Tapahtuman totuus on kuitenkin valjennut.

– Odotin, että tämä on Leijonanluola-kaltainen tapahtuma, jossa lyödään kovia lukuja pöytään. Sen sijaan täällä saa omaa ideaansa kehitettyä eteenpäin.

– Näkeehän täällä, missä maailma menee parin vuoden päästä. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita