Kanta-Häme

Mainostekstarivyöry raivostutti asiakkaat

Maanantaina puolenpäivän aikaan hauholaisen Tuija Laakson kännykkään kilahti viesti. Kyseessä oli kasvipohjaiseen kosmetiikkaan erikoistuneen ranskalaisen Yves Rocherin mainostekstari, jossa kehotettiin huomioimaan heidän joulutarjouksensa.

– Jonkin ajan päästä kännykkä piippasi jälleen, ja huomasin saaneeni saman viestin uudelleen. Asia huvitti minua ja ajattelin että kyseessä on joku sähläys, Laakso kertoo.

Mutta tarjousviestit eivät jääneet kahteen.

– Kun viestejä oli tullut lähemmäs kymmenen, aloin selvitellä firman nettisivujen kautta, mitä tehdä.

Koska netissä ei ollut asiasta mitään tietoa, Laakso soitti ensimmäiseen löytämäänsä numeroon, johon vastasi myyjä Helsingin liikkeestä.

– Hän kuulosti huolestuneelta, sillä olin toinen asiakas lyhyen ajan sisään, joka asiasta soitti. Hän ei kuitenkaan tiennyt, mistä tekstaritulva johtui, Laakso kertoo

Sosiaalisessa mediassa sauhusi

Laakso ei suinkaan ollut ainoa joka sai osakseen epätoivottua huomiota.

Yves Rocherin Facebook-sivuilla kymmenet raivostuneet asiakkaat valittivat läpi yön piippailleista ja tukkiutuneista puhelimistaan. Moni heistä kertoi yrittäneensä ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, josta ei vastattu tai jossa ei osattu auttaa.

– Minäkin soitin asiakaspalveluun. Siellä luvattiin ottaa selvää, mistä vika johtuu.

Kun tekstareiden tulo ei lakannut, Laakso soitti numeroon uudestaan.

– Olin jo aivan raivoissani. Suomea murtaen puhuva naishenkilö kertoi, että minut oli poistettu viestityslistalta. Hän kehotti minua vain sammuttamaan puhelimeni, ihan kuin vika olisi ollut kännykässäni.

Syy luultavasti operaattorissa

Kahden päivän jälkeen, keskiviikkoaamuna, Laakso sai viimeisen viestin.

– Minulla on niitä puhelimessa vielä kuutisenkymmentä jäljellä, koska en ole ehtinyt poistaa kaikkia. Olin tyhmä kun annoin puhelinnumeroni, mutta tein sen koska sitä kautta saa tietoa tilauksestaan. Epäselvää on, annoinko mainontaluvan samalla, hän kertoo.

Torstaihin mennessä kosmetiikkajätin sivuille oli ilmestynyt viesti, jossa pahoiteltiin puhelinlinjan ylikuormittumista ja asiakkaille aiheutunutta häiriötä. Tapahtuneesta oli tiedotteen mukaan tehty vikailmoitus puhelinoperaattorille.

– Tämä tarjous jää kyllä käyttämättä. Äänestän jaloillani enkä aio ostaa kyseiseltä firmalta enää mitään. Eniten kismittää, että mitään tietoa ongelmasta ja sen oletettavasta kestosta ei ollut saatavilla, Laakso sanoo. (HäSa)