Kanta-Häme

Malmista potkua Räyskälän Air Parkille

Lentotoiminnan lopettaminen Malmilta ei saa kannatusta Räyskälä-säätiöltä, vaikka muutos saattaa lisätä Räyskälän kentän käyttäjämääriä. Säätiön toiminnanjohtaja Ville Södeström toteaa, että Malmin kenttää tarvitaan eikä Räyskälän kenttä pysty missään nimessä korvaamaan sitä.

– Osa lentoharrastuksesta saattaisi siirtyä Lopelle. Sekään ei onnistu ilman uusien, lämpimien hallitilojen rakentamista. Joka tapauksessa Räyskälässä on nyt kiire päällystää kiitoradat uudelleen, mikäli kenttää aiotaan käyttää ylipäätään, Seppo Södeström sanoo.

Harrastajien siirtyminen Lopelle saattaa toteutua kohtalaisen pian, jos valtion ja Helsingin kaupungin sopimus Malmin kentän toimintojen alasajosta toteutuu. Sopimuksen mukaan valtio luopuu Malmin käytöstä vuoden 2016 tai viimeistään vuoden 2020 loppuun mennessä. Sopimuksen taustalla on hallituksen viime kevään kehysriihessä tekemä päätös osoittaa Malmin lentokenttä asuntorakentamiseen.

Kentälle saa vihdoin rakentaa

Malmin kohtalosta riippumatta Lopella päästään nyt tosimielessä vauhdittamaan Räyskälän lentokenttäalueen kehittämistä. Vuosien odottelu päättyy, kun alueesta päästään vihdoin solmimaan uusi vuokrasopimus. Puolustusvoimat ja metsähallitus ovat vaihtaneet maita siten, että nyt lentokenttäalue on metsähallituksella.

– Lentokenttäalueelle ei ole voinut käytännössä rakentaa mitään. Puolustusvoimien kanssa solmittu vuokrasopimus edellytti, että kiinteät rakennukset puretaan kolmen kuukauden varoitusajalla, mikäli Puolustusvoimat tarvitsee alueen käyttöönsä, Södeström kertoo.

Jo vuosia sitten lentokenttäalueelle on piirretty suunnitelma, joka ei vuokrasopimuksen ehtojen vuoksi ole lähtenyt etenemään. Lentokoneiden säilytykseen ja huoltoon tarvitaan lisää halleja. Kentälle uskotaan asettuvan myös lentokoneiden huoltoon ja muita toimintaan liittyviä yrityksiä.

Harrastajille on tarkoitus vuokrata mökkitontteja ja rakentaa uusi päärakennus Urheiluilmailuopiston, motellin ja ravintolan käyttöön.

– Aika moni harrastaja odottaa mahdollisuutta vaihtaa asuntovaununsa mökkiin ja saada koneelleen oma hangaari. Asuntovaunujen suosio näyttää nyt hiipuneen, Södeström arvioi.

Hanke mittaa kiinnostusta

Air Parkin kehittämiseen on nyt perustettu AirPark-hanke.

– Heti alkuun haetaan kiireisesti EU-rahaa kiitoratojen päällystämiseen, Södeström sanoo.

Lopen kunta hakee Hämeen liitolta hankkeeseen rahoitusta kunnan oman osuuden lisäksi. Räyskälä-säätiö ja säätiön muut omistajakunnat maksavat kolmanneksen 60 000 euron kokonaisbudjetista.

Puolen vuoden aikana tutkitaan kaavoitus, investointitarpeet ja mitataan rakentajien kiinnostus. Alun perin mukana ollut Skanska vetäytyi vuosia sitten. Myös YIT oli hankkeesta kiinnostunut. (HäSa)