Kanta-Häme

Mari Orkola palkittiin Suomen digiosaavimpana opettajana

Harvemmin sitä saa heti aamusta ja vielä työpaikallaan poksauttaa auki pullon kuplivaa ja kallistaa samppanjalasin ääntä kohti.

Näin kuitenkin Seminaarin koulun 2D-luokan opettajan Mari Orkolan viikkoa käynnistyi maanantaina siitä hyvästä, että hänet oli viikonloppuna palkittu Suomen digiosaavimman opettajan tittelillä.

– Kilistelimme luokan kesken. Oppilaani olivat tuoneet samppanjalaseja ja pullon Pommacia, Orkola kertoo hymyillen.

Orkola sai valtakunnallisen tunnustuksen ansaitusti. Hämeenlinnassa hän on sovittanut nykyteknologiaa ja pedagogiaa yhteen jo vuosia yhtenä alueen seitsemästä tieto- ja viestintäteknologiakouluttajasta.

Enää tietoa ei tarvitse tankata pelkästään oppikirjasta ja tietyssä ajassa.

Opettajan tehtävä on tarjota oppimiseen monipuolista opetusta, josta oppilas voi itse käyttää mielekkäintä tapaa.

– Tekniset laitteet ovat lapsilla hallussa jo ennen kouluikää. Opettajan tehtävä on puolestaan laajentaa viihdevempeleitä oppimisen työkaluiksi. Lapsethan imevät tietoa.

Tiedonhaku tapahtuu rajatussa pilvipalvelussa. Tietoa on saatavilla sen verran, että alakoululainen voi tehdä omia valintoja, mitä tietoa poimii.

– Alle 8-vuotiaalle en antaisi lupaa googletella koulussa, Orkola toteaa.

Vaikka älytaulut ovat kehittyneet kovaa vauhtia tableteiksi ja interaktiivisiksi videotykeiksi, on viime vuosien suurin muutos tapahtunut teknologian kehittymisen sijaan asenteessa.

– Digin ja opetuksen yhteensovittaminen on vaatinut poistumista omalta mukavuusalueelta. Opettajajohtoinen oppiminen on menneen talven lumia, nyt oppilaat tekevät itse ja oppivat.

Orkola kuvailee nykylapsia onnekkaiksi. Heillä on aiempaa enemmän valinnanvaraa oppia eri väylien kautta, kuten näkemällä, tekemällä, lukemalla ja kuuntelemalla.

– Digin myötä myös luokan ujoimmat oppilaat uskaltavat osallistua. Urani kohokohta oli, kun eräs oppilas, joka ei lainkaan viitannut tai puhunut, kirjoitti vastauksen älylaitteen kautta taululle.

Orkola on nähnyt opetustyökalujen kehityksen helmitauluista alkaen.

– Kyse on siitä, että opetus voi olla monipuolista. Helmitaulujakin tarvitaan.

Suomen digiosaavin opettaja -kilpailun tuomaristo vakuuttui Orkolan tavoista hyödyntää teknologiaa esimerkiksi vertaisopettamisessa ja tasoerojen kuromisessa.

Erityiskiitosta hän sai myös teknologian ja sosiaalisen median hyödyntämisestä huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä

– Some-ryhmä on vanhempien väylä paitsi keskustella opettajan, myös luokkalaisten muiden vanhempien kanssa. HäSa

Päivän lehti

28.10.2020

Fingerpori

comic