Kanta-Häme

Marionetti-Jeesus tuomitaan urheiluhallissa

Kuka väittää, ettei urheiluhalli sovi klassisen musiikin esityspaikaksi? Usein ei kyllä sovikaan, mutta nyt teatteriohjaaja Erik Söderblom on suorastaan innoissaan.

Hän ohjaa J.S. Bachin Matteus-passion Hämeenlinnan Elenia-Areenaan. Hän uskoo, ettei paikka heikennä katsomiskokemusta vaan ennemminkin vahvistaa tarinan sanomaa.

– Tämähän on pohjimmiltaan oikeussalidraama. Ensin otetaan kiinni kaveri, joka väittää olevansa Jumalan poika. Sitten nähdään huonosti johdettu oikeuden istunto, jossa poliittiset motiivit ovat tärkeämpiä kuin totuus, hän luettelee.

Karu urheiluhalli on hänen mielestään hieno miljöö tälle länsimaisen klassisen musiikin merkkiteokselle.

– Dramaturgiselta rakenteeltaan Matteus-passio on yllättävän moderni, melkein kuin jonkun jälkibrechtiläisen kirjoittajan tekemä, hän hehkuttaa.

Modernius näkyy esimerkiksi tiiviinä tarinankerrontana ja siinä, millä tavalla kuorot kommentoivat tapahtumia kesken kohtausten.

Yleensä Matteus-passio esitetään kirkossa konserttiversiona. Niin voitaisiin tehdä nytkin. Erik Söderblomin ohjaamassa näyttämöllisessä versiossa tarina halutaan kuitenkin näyttää katsojille ymmärrettävässä ja selkeässä muodossa.

– Ovathan passiot kirkossa esitettyinäkin draamaa. Siellä ei vain ole yhtä paljon tilaa liikkua ja esittää, ohjaaja sanoo.

Elenia-Areenassa näyttämöksi valjastetaan 60 metriä pitkä alue hallin keskeltä. Yleisöä on näyttämön kahta puolta. Ristinmuotoiselle näyttämölle nousee kaksi orkesteria, Drottningholms Barockensemble Tukholmasta ja Suomalainen Barokkiorkesteri Helsingistä sekä kolme kuoroa.

Kuorolaiset on puettu popliinitakkeihin ja huopahattuihin korostamaan sitä, että tarina on ikiaikainen ja inhimillinen.

– Pilatus, tuomari, Pietari ja Juudas olivat tavallisia ihmisiä kuten Jeesuskin oli toiselta puoleltaan, Söderblom perustelee.

Hän korostaa, että Kristuksen kärsimyshistoriassa käydään itse asiassa läpi kaikki länsimaisen tarinankerronnan isot teemat: elämä, kuolema, luottamus, petos, rakkaus, usko ja armo.

Jeesuksen roolin laulaa baritoni Juha Kotilainen. Näyttämöhahmona Jeesus on kuitenkin marionettinukke, jota ”nukettajat” liikuttavat. Jeesus-nukke on rakennettu puutuolin päälle: vartalona on popliinitakki ja viitta, jalkoina tuolinjalat, jotka on verhottu vanhoilla nahkajalkineilla. Kaiken kruununa on ”orjantappurakruunu”, joka on pistelty kokoon pyykkipojilla.

– Kuka nyt voisi esittää Jeesusta. Emmehän tiedä, miltä hän näytti. Marionetti on merkityksistä puhdas, joten katsojina voimme projisoida siihen tunteemme, ohjaaja selittää.

Esiintymispaikan valitaan vaikutti dramaturgian lisäksi myös esiintyjien suuri määrä. Teoksessahan on tuplaorkesteri, kolme kuoroa ja solisteja, kaikkiaan noin 300 henkeä.

Koska esiintyjiä on niin paljon, musiikin johdosta vastaavalle kanttorille Heikki Seppäselle oli selvää, että esityspaikan on oltava suurempi kuin Hämeenlinnan kirkko. Muuten yleisöä ei mahtuisi sisään kuin pari sataa henkeä. Elenia-Areenaan mahtuu 2 000.

Esitykseen on reformaation 500-vuotisjuhlan merkkivuoden kunniaksi vapaa pääsy. Parkkipaikkojen rajallisuuden takia seurakunta järjestää Areenalle maksuttoman bussikuljetuksen Rengosta ja Käikälästä. HÄSA

Pääsiäisen suurteosJ.S Bachin Matteus-passio Hämeenlinnan Elenia-Areenassa perjantaina 14.4. kello 15.

Päivän lehti

23.1.2020