Kanta-Häme

Markkinoinnissa riittää töitä

Yhteistyötä on tehtävä ympäristön kanssa. Kaikki hyötyvät, kun jotakin tapahtuu. Hämeenlinnan markkinoinnissa on kehittämistä.

Näin sanoo Aulangon uusi isäntä, hotellinjohtaja Marco Sylvelin 42, joka otti uuden työn vastaan syyskuun alusta. Sylvelin oli aiemmin Tampereella Koskikadun ja Rautatiekadun Cumuluksien hotellipäällikkö. Aulangon hotellinjohtajan tehtävät eriytettiin aluejohtajan työstä, kun aluejohtaja Kari Viitamäki siirtyi eläkkeelle.

– Lähtökohta on, että pyrimme kehittämään tuotteita ja palveluja myös yhteistyössä lähiympäristön kanssa, Sylvelin sanoo.

Sylvelin kertoo, että Aulangon hotellia kiinnostaa muun muassa uusi siirtolapuutarha. Hotelli voisi tarjota tiettyjä palveluja ja etuja sen asukkaille. Erityisen kiinnostunut Sylvelin on tapahtumapuistosta, jota suunnitellaan Hämeenlinnan Kantolaan. Tapahtumapuisto antaa mahdollisuuden suuriin eri alojen tilaisuuksiin. Aulanko Areenaa voidaan hyödyntää nykyistä paremmin.

– Suuren luokan tapahtumat toisivat koko talousalueelle piristysruiskeen.

Tapahtumisesta…on hyötyä kaikille

Sylvelin on paljasjalkainen tamperelainen, joka asuu nykyisin Ylöjärvellä. Tultuaan juuri Aulangolle Hämeenlinnaan hän ei halua kertoa, mitä kaupungissa pitäisi missäkin asiassa tehdä. Hänen mielestään Tampere on kuitenkin onnistunut suurten tapahtumien järjestämisessä ja hyvä kohde benchmarkkaukseen eli vertailuanalyysiin.

– Minulle on välittynyt lehdistä ja internetistä viesti, että Hämeenlinnan seudulla tarvitaan yhteistä tekemistä ja markkinointia.

Sylvelin näkee, että esimerkiksi Lahti on sellaisen sopivan matkan päässä Hämeenlinnasta, että siellä kannattaisi markkinoida palveluja. Hänen mielestään matkailun kannattaa markkinoida itseään yhdessä.

– Emme ole mustasukkaisia muille. Pääasia on, että tapahtuu. Yleisellä tasolla tätä periaatetta ei ole tarpeeksi ymmärretty.

Taloustaantuma on iskenyt matkailu- ja majoituselinkeinoihin. Sylvelinin mielestä tätä ei voi kiistää.

– Asiakkaiden saaminen on tiukkaa. Yrityksillä ei mene hyvin ja meidän palvelujemme hankinnasta karsitaan helposti.

Kylpylähotellien keskinäinen kilpailu on myös kiristynyt. Sylvelin sanoo, ettei sille voi mitään, että esimerkiksi Holiday Clubin uusi Saimaa -kylpylä–hotelli, on merkittävä kilpailija.

– Sekin on kilpailijamme, vaikka hotellien välimatka onkin pitkä. Toisaalta uusi kilpailija haastaa aina vanhat parantamaan juoksuaan.

Ympäristö…on tunnettava

Nimitys Aulangon johtajaksi oli Sylvelinille erittäin myönteinen. Kun nimitystä esitettiin hänelle, oli päätös saman tien selvä.

– Sovittiin kuitenkin, että pari päivää mietiskelen. Lähinnä siksi, että neuvottelen perheen kanssa asioista.

Sylvelinille on selvää, että hotellinjohtajan on tunnettava oma alueensa ja pidettävä siihen yhteyttä. Hän toteaa, ettei juuri tuntenut etukäteen Hämeenlinnaan.

– Pidin itsestään selvänä, että vietän öitä myös täällä. Tuskin verkottuminen ja yhteistyö kumppaneihin muuten onnistuu.

Sylvelin myöntää auliisti, että hänellä on paljon opeteltavaa uudessa työssä ja ympäristössä. Ensimmäisenä hänen on pitänyt tutustua ihmisiin. Toisena seuraa ympäristö opettelu.

– Aulangon kaltaisessa kylpylä–hotellissa toiminta on niin laajaa, että aluejohtajan ei ehdi keskittyä asioihin. Viitamäki oli myös sitä mieltä, että Aulanko tarvitsee erillisen hotellinjohtajan. (HäSa)

Päivän lehti

19.1.2020