Kanta-Häme

Matematiikkaa voi oppia leikinkin avulla

Hei, onko tämä matematiikan tunti ollenkaan? Kynällä, vihkolla ja kirjalla ei tehdä tällä tunnilla mitään, sen sijaan oppilaat puuhaavat erilaisten kuutioiden ja palojen kanssa. Niistä muodostetaan rakennelmia tai kuvioita.

Olemme Turengin koulun 1C-luokan tunnilla, jota vetää luokanopettaja Kirsi Puumalainen. Hän opettaa matematiikkaa unkarilaisella Varga-Neményi-menetelmällä.

Kolmesta

kuutiosta torni

Ensimmäinen tehtävä: Oppilaat ottavat yhteensä kolme kuutiota kahdesta korista. Toisessa korissa on punaisia ja toisessa keltaisia kuutioita. Oppilaiden tulee tehdä kolmesta kuutiosta torni. Sitten käydään läpi, minkälaisia torneja saadaan.

Oppilaat saavat myös arvioida, kuinka monta erilaista tornia kuutioista voi saada aikaan, siis joko kahdesta punaisesta ja yhdestä keltaisesta kuutiosta tai kahdesta keltaisesta ja yhdestä punaisesta.

Yleisin oppilaiden torni on mallia punainen-keltainen-punainen, joita tehtiin kaikkiaan seitsemän. Oppilaiden tekemiä kombinaatioita on kaiken kaikkiaan viisi, mutta yhdessä pohtien huomataan, että on vielä kuudeskin vaihtoehto. Kukaan ei vain tullut tehneeksi yhdistelmää punainen-punainen-keltainen.

Eri yhdistelmät tehdään myös taululle, ja jokainen tornintekijä laittaa nimikirjaimensa oman torninsa alle. Yhdelle oppilaalle opettaja neuvoo, mitkä hänen nimikirjaimensa ovat.

Täsmääkö kirjanpito?

Tehtävä etenee vielä kirjanpidolliseksi. Jokainen tuo oman torninsa opettajan pöydälle. Sitten tarkistetaan, että nimikirjaimia on taulun tornikuvion alla yhtä paljon kuin itse tornejakin. Ihan ei täsmää. Muutama on laittanut nimikirjaimensa väärän tornin alle.

Se ei haittaa. Virheet korjataan, ja tehtävää jatketaan. Sen päätyttyä opettaja ohjaa vielä kaksi muuta tehtävää, joissa käytetään niin sanottuja loogisia paloja. Erivärisillä ja -muotoisilla paloilla muodostetaan opettajan ohjeiden mukaisesti erilaisia matoja.

Varga-Neményi-menetelmässä käytetään myös eripituisia värisauvoja. Tällä tunnilla niitä ei kuitenkaan tarvita.

Ulkopuolisen tarkkailijan mielestä tunnissa oli erityistä se, että kaikki oppilaat pääsivät osallistumaan tehtäviin. Kaikki sujui myös rauhallisesti, vaikka kolmas tehtävä näyttikin olevan joillekin oppilaille liian vaativa.

Pohjaa logiikalle

Tehtävissä tuli harjoiteltua matematiikan lisäksi myös kuullun ymmärtämistä ja annettujen ohjeiden mukaan toimimista. Tehtävät vaativat kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä. Osa oppilaista olisi halunnut heti opettajan ensimmäisen lauseen jälkeen ruveta toteuttamaan tehtävää, mutta opettaja vaati, että ohjeet on kuunneltava ensin loppuun.

Tunnin tehtävät olivat kombinatoriikkaa eli erilaisten yhdistelmien etsimistä. Tällaisilla harjoituksilla luodaan pohjaa logiikalle ja kertotaululle.

Puumalaisen käyttämä opetusmenetelmä on unkarilaisten Tamás Vargan ja Eszter C. Neményin kehittämä. Siinä edetään konkretiasta kohti abstraktia. Tunneilla leikitään ja opetuksessa käytetään hyväksi esineitä. Lisäksi matematiikan eri sisältöalueet on kiedottu yhteen.

– Vargan mukaan matematiikkaa voi opettaa pienille lapsille monipuolisesti. Ei siis vain laskutaitoa, vaan myös geometriaa, kombinatoriikkaa, algebraa, aritmetiikkaa ja joukko-oppia, Puumalainen selvittää.

– Erityisen hyvää tässä menetelmässä on se, että lukuja ja muita matemaattisia asioita lähdetään pohtimaan konkreettisen, käsin kosketeltavan kautta. (HäSa)

Päivän lehti

4.4.2020