Kanta-Häme

Matka taittuu resiinalla

– Loistavaa! kaksivuotias Jalo hihkaisee katsellessaan isoveljensä Oivan, 4, ja isänsä Jussi Paasin menoa pumppuresiinalla.

– Täältä tullaan, huutaa Oiva isän jo painaessa hiukan jarrua.

Pieni sadetihku ei menoa haittaa, kun junafani Oiva pääsee kokeilemaan vanhan ajan veturimiesten kulkuneuvoa. Resiinat ovat rautatiekiskoilla ihmisvoimin kulkevia kulkuvälineitä, joiden ainoa moottori on yleensä pumppaajansa lihakset.

Oivan mielestä pumppaaminen ei ole liian raskasta, vaan hauskaa ja vauhdikasta. Äiti Veera Paasi kertoo pojan olevan todellinen junafanaatikko, mutta poika itse kuiskaa äitinsä korvaan aikovansa isona raitiovaunukuskiksi. Perhe poikkesi Jokioisten museorautatiellä matkallaan takaisin kotiinsa Helsinkiin sukulaisten luota Porista.

– Tykkään eniten pendolinoista, Jalo ilmoittaa ja lisää pitävänsä myös punaisista autoista.

– Höyryveturit on tosi hienoja, Oiva taas sanoo.

Ensin väärään suuntaan

Iso joukko vanhoja höyryvetureita odottaa Paasin perhettä Minkiön museorautatien veturitallissa, jonka suojasta löytyvät myös pumppuresiinat. Oiva ja Jalo kiertelevät aikansa ihastelemassa ja valokuvaamassa aarreaitan antia, kunnes sateen vähän tauotessa isä ja Oiva hyppäävät resiinan kyytiin.

Oiva ottaa pumppukahvasta tukevasti kiinni ja alkaa pumpata sitä isänsä kanssa, mutta resiina alkaa liukua väärään suuntaan takaisin veturihallin puolelle.

– Minä annan teille tuosta vähän vauhtia, museo-opas Leena Uusitalo sanoo ja työntää resiinaa oikeaan suuntaan Humppilaa kohti.

Tämän vaikeampaa resiinan ohjaaminen ei näytä olevan. Muuta ei Uusitalon mukaan tarvitsekaan osata, sillä oikean suunnan valitseminen ja pumppauksen aloittaminen riittävät alkeiskurssiksi. Jos vauhti alkaa yltyä liian kovaksi, voi sitä himmailla jarrun avulla.

– Me taidetaankin mennä tällä Poriin asti, isä Jussi huudahtaa vauhdin kiihtyessä.

Kömpelö, raskas ja ainutlaatuinen

Pumppuresiinat olivat aikanaan radan kunnossapitäjien yleisin kulkuneuvo. Enää niitä ei juuri alkuperäisessä käytössään näe, sillä kömpelönä ja raskaana kulkuvälineenä resiina on liian hankala siirtää pois kiskoilta junan lähestyessä.

Tänä päivänä resiinat tarjoavat matkaajille elämyksiä Jokioisten museorautatiellä. Leena Uusitalo ottaa asiakkaat vastaan Minkiön asemalla ja saattelee heidät veturihalliin, josta resiina-ajelulle voi lähteä joko Humppilan tai Jokioisten keskustan suuntaan.

– Tämä ovat todella ainutlaatuisia kulkuvälineitä, Uusitalo sanoo.

Resiinoita voi vuokrata eripituisiksi ajoiksi sen mukaan, miten pitkälle matkalle haluaa lähteä. Jokioisten museorautatie on kaikkiaan noin 14 kilometrin pituinen, ja lähtöpaikka Minkiön asema on lähes puolessa välissä. Jokioisten keskustaan päin rataa pääsee kulkemaan noin kuuden kilometrin verran, Humppilan suuntaan taas kahdeksan kilometriä.

– Pari tuntia on ainakin hyvä varata aikaa, jos resiinalla haluaa käydä jommassa kummassa päässä, Uusitalo ohjeistaa.

Mehut menevät

Vanhat, alkuperäisessä käytössä olleet resiinat ovat yleensä puusta tehtyjä ja painavia laitteita, mutta Jokioisten Museorautatieyhdistys ry hankki neljä kevyempää, metallirunkoista pumppuresiinaa turistien käyttöön vuonna 2010. Tänä kesänä resiinoita on kulkenut radalla aiempia vuosia vähemmän, mutta Uusitalo uskoo matkailijoiden löytävän rautatielle jälleen juhannuksen jälkeen kesälomien alkaessa.

– Kyllä ne kävijämäärät taas lisääntyvät, kun tulee lämpimämmät kelit. Täällä käy ihmisiä ihan ympäri Suomen.

Resiinassa on yleensä kolmesta neljään pyörää, ja se voi olla joko pumpattava tai poljettava. Ylös-alas liikkuva pumppukahva pyörittää hammasrattaita, joten resiinalla voi myötätuulella saavuttaa koviakin nopeuksia.

– Näillä pääsee ihan miten lujaa tahansa ja oman kuntonsa mukaan. Jos painaa täysillä Jokioisille asti ja takaisin, niin kyllä siinä mehut menee, Uusitalo sanoo.

Paras varmistaa etukäteen

Lounaishämäläisten maalaismaisemien keskellä resiinaretkeläiset voivat pysähtyä grillaamaan makkaraa tai pitämään evästaukoa merkityillä levähdyspaikoilla. Retkipäivää suunnitellessa kannattaa varmistaa se, ettei museorautatien höyryjuna ole liikennöimässä samana päivänä. Kesäaikana veturi on liikenteessä mahdollisten tilausajojen lisäksi joka sunnuntai aina elokuun loppuun asti.

– Resiinan vuokrausta suunnitellessa meille kannattaa aina soittaa ja varmistaa etukäteen junan liikennöintipäivät, Uusitalo muistuttaa. (HäSa)