Kanta-Häme

Matkailu- ja ravintola-alan myynti kasvaa

Matkailu- ja ravintola-alan myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 3,4 prosenttia. Alkuvuoden myynnin kasvu oli odotettua vahvempaa, kertoo alan elinkeinojärjestö Mara.

Suhdannenäkymät ovat kääntyneet positiivisiksi ensimmäistä kertaa neljään vuoteen. Neljä viidestä alan yrityksestä odottaa kesän myynnin kasvavan viime vuodesta, selviää toukokuisesta suhdannekyselystä.

– Siihen menee kuitenkin vielä aikaa, että päästään vuoden 2009 taantumaa edeltäneelle normaalitasolle, kertoo Maran ekonomisti Jouni Vihmo.

Myynti on kasvanut sekä matkailu- että ravintolapuolella. Maran kesämyyntiennusteessa matkailuala oltiin jonkin verran toiveikkaampia kuin ravintola-alalla.

Matkailupuolella yöpymiset ovat olleet nousussa, kun ulkomaisten matkailijoiden määrän kasvu on jatkunut. Myös kotimaan matkailu on lisääntynyt. Matkailualaa supistaa kuitenkin edelleen venäläisten matkailijoiden kato, koska he ovat suurin matkustajaryhmä Suomessa.

Ravintoloiden myynnin kasvua on kannatellut ruokamyynti, kun anniskelu on laskenut tasaisesti noin 20 vuotta.

Maran tekemään kesämyyntikyselyyn vastasi 230 matkailu- ja ravintola-alan yritystä ympäri maata.

Vihmon mukaan positiiviset myyntiodotukset johtuvat siitä, että kelit ovat ainakin tähän asti suosineet. Toiseksi taloudellinen tilanne mahdollistaa matkailun kasvun.

Vihmon mukaan matkailu- ja ravintola-ala elää yksityisestä kulutuksesta, joka kasvaa tänä vuonna 1,5 prosenttia. Ennusteiden mukaan ensi vuonna kasvu puolittuu.

– Talous on edelleen hauras. Alaan vaikuttaa se, kuinka paljon ihmisillä on varaa laittaa rahaa ylimääräiseen pakollisten elämiskulujen jälkeen. Talouden kasvu on yhä kituliasta, vaikka sen odotetaan kasvavan tasaisesti vuoteen 2020, Vihmo sanoo.

Kolmea ravintolaa Hämeenlinnassa pyörittävän Resta Investin toimitusjohtaja Outi Mertamo kertoo, että kevään ja kesän myynnit ovat olleet nousussa viime vuodesta.

– Paljon vaikuttaa se, että ilma on ollut nyt parempi. Hämeenlinnassa on myös paljon positiivista pöhinää, joka tuo tänne ulkopaikkakuntalaisia, eli turisteja ja mökkiläisiä.

Mertamo ei osaa sanoa, johtuvatko kasvaneet myyntiluvut taloustilanteen parantumisesta vai kesän lukuisista tapahtumista. Hänen mukaansa taloudellisten muutosten vaikutukset näkyvät Hämeenlinnassa jälkijunassa verrattuna suurempiin kaupunkeihin.

Myös Tawastia Groupin toimitusjohtaja Karoliina Mäki-Kuutti uskoo, että paremmat suhdannenäkymät näkyvät maakunnassa viiveellä.

– Mara katsoo kehitystä pääkaupunkiseudulta käsin, missä vuosi on ollut hyvä. Talouden elpyminen alkaa näkyä täällä pikkuhiljaa. Toivotaan, että hetkelliset pohjakosketukset on nyt nähty.

Mäki-Kuutti kertoo, että kaikesta huolimatta etenkin matkailuala on piristynyt kaupungissa verrattuna viime vuoteen. HÄSA

Päivän lehti

1.6.2020