Kanta-Häme

Matot vievät satujen maailmaan

Vanhan näköistä vintagea. Sellainen myy nyt matoissa. Samoin harmaan eri sävyt. Eikä nukkamattojenkaan suosio näytä laantumisen merkkejä.

Vuosien aikana mattojen kulutus on muuttunut.

– Ennen kodin hienoin matto seurasi muutosta toiseen ja saattoi siirtyä isältä pojalle. Nykyään mattoja hankitaan lyhyemmällä aikajänteellä, sanoo mattokauppias Anssi Kortesniemi.

Matot vaihtuvat, kun kodin sisutus muuttuu.

Apupojasta toimitusjohtajaksi

Kortesniemen perhe on kotoisin Jalasjärveltä. Äänekosken ja Tampereen kautta lapsuudenkoti siirtyi Hämeenlinnaan 1970-luvun lopulla.

Anssi Kortesniemi innostui rakennusalasta armeijan jälkeen ja lähti Hämeenlinnan Tekuun. Siitä hän jatkoi vielä Poriin ja palasi takaisin insinöörin paperit kourassa. Hän työskenteli hetken YIT:llä suunnittelijana, kunnes lama pani kapuloita rattaisiin. Kaikki nuoret saivat lähteä ja nuori mies mietti: mitäs sitten?

– Elämä ei aina mene myötätuuleen.

Isä Tenho Kortesniemi oli perustanut Matto Kortesniemen vuonna 1987. Poika kyseli, voisiko tulla apupojaksi, kun muitakaan töitä ei ollut tarjolla. Isä oli pyörittänyt kauppaa äidin kanssa, mutta samoihin aikoihin äiti sairastui vakavasti ja kuoli vuonna 1995.

– Silloin kävin Jaakobin painin mielessäni. Ruvetaanko katsomaan tämä tie vai mitä teen elämälläni.

Anssi Kortesniemi päätti jatkaa mattoalalla isän apuna. Hän on päätökseensä tyytyväinen.

Kauppa on käynyt, valikoima laajentunut ja mukaan on tullut maahantuontityö. Pojasta on tullut myös yrityksen toimitusjohtaja, mutta edelleen eläkkeellä oleva isä on aktiivisesti mukana kaupan toiminnassa.

– Tästä tuli ihan mielenkiintoinen työ.

Työn suola ovat ehdottomasti asiakkaat. Kortesniemen mukaan asiakkaita on monenlaisia ja sama kirjo on mattotoimittajissa.

Parasta on se, kun asiakas tulee uudelleen ostoksille. Myös se ilahduttaa kauppiasta, kun perheissä asioidaan Kortesniemellä jo kolmannessa polvessa.

Mattoja maailmalta

Työ on kansainvälistä, sillä Matto Kortesniemi on mukana osuuskunnassa, joka tuo maahan mattoja muun muassa Belgiasta, Intiasta ja Virosta. Saksalaisten kautta mattoja tulee myös Iranista, Irakista ja Pakistanista. Osuuskunnan kesken soitellaan päivittäin ja vaihdellaan tavaraa, jos on tarvetta.

– Tärkeintä on saada asiakas tyytyväiseksi.

Kerran vuodessa käydään mattomessuilla Hannoverissa Saksassa.

– Siellä haistellaan tuulia. Se on kuin satumaailma ja aina yhtä suuri elämys.

Siellä vastaan on tullut myös kallein matto, jonka mattokauppias on nähnyt. Persialainen nain-matto oli jostakin linnasta ja hintalappu oli 450 000 euroa.

Toinen pitää ottaa huomioon

Perheyrityksessä toimiminen vaatii Anssi Kortesniemen mukaan tiettyä mielenlaatua.

– Kyllä tässä oppii tuntemaan toisen läpikotaisin. Erittäin tärkeää on ottaa toinen huomioon. Meillä on isän kanssa mennyt ihan mukavasti.

Perheyrityksessä eletään jo toista lamaa, mutta se ei erityisesti stressaa. Kortesniemen mukaan määrätietoisella, sitkeällä ja nöyrällä asenteella on pidetty kaupan asema markkinoilla ja myynti on pysynyt kohtuullisena.

– Pitää olla hyvä ja monipuolinen valikoima kuramatoista hienoihin olohuoneen mattoihin. Edullista, fiksua ja laadukasta, Kortesniemi määrittelee.

Yrittäjänä Kortesniemi tekee kuusipäiväistä työviikkoa. Matkat perheen kanssa ovat irtiottoja, joita odotetaan innolla. (HäSa)