fbpx
Kanta-Häme

Maukas hamppari reilulla toimintamallilla

Hämeenlinna

Susanna Kaukiainen on ollut viime kesästä lähtien yrittäjänä Iittalan Kiviklubissa, joka sijaitsee vanhan kolmostien risteyksessä. Tällä viikolla Kaukiainen alkoi tarjota asiakkailleen kahvin ja lounasruuan lisäksi X-meal-pikaruokaa.

– Ihmiset ovat hampurilaisaterioiden perään, ja jos saan päivässä kaksikymmentäkin ihmistä lisää poikkeamaan, niin se on paljon, sanoo Kaukiainen.

Hesburgerin tai McDonald’sin franchaising-malli ei Kaukiaista kiinnostanut, sillä hän haluaa pyörittää ennen kaikkea omaa kahvilatoimintaansa. Itsenäistä tukkua käyttävän Scanburgerin ja ilman yhteistoimintamaksuja operoivan X-mealin toimintamallit ovat yrittäjäpohjaisia.

– Itse tykästyin X-mealin tuotteisiin ja koko tuotekonseptiin. Tätä haluan myydä, sanoo Kaukiainen.

KIVIKLUBIN X-MEAL on uusin lenkki viitisen vuotta sitten Pohjanmaalla alkunsa saaneessa pikaruokaketjussa. Tammikuun lopussa ketjulla on yhteensä 50 toimipaikkaa, joista kymmenkunta sijaitsee Kanta-Hämeessä.

Toimitusjohtaja Miikka Haapalan mukaan yrityksen kiivas kasvu perustuu nimenomaan yrittäjille edullisiin toimintaehtoihin.

– Olemme tyytyväisiä viiteen uuteen pisteeseen vuodessa, kymmenen lisää olisi enemmän kuin kova sana. Kyllähän kilpailu on tällä hetkellä tosi kovaa. Kovaa, mutta mielenkiintoista.

SCANBURGERIN, vuonna 1996 perustetun kotimainen pikaruokaketjun pisteistä kolme neljästä toimii huoltoasemien yhteydessä.

– Vuonna 2010 Scanburgereita oli 89 kappaletta ja nyt 110. Ihan mukava kasvu. Vaikka itse sanonkin, yrittäjämme ovat tyytyväisiä, sanoo operatiivinen johtaja Vesa Nikkilä.

Hämeessä Scanburgerilla on yrittäjiä mm. Forssassa, Humppilassa ja Hämeenkoskella. Nikkilä sanoo, että Hämeenlinna, Riihimäki ja Hyvinkää ovat erittäin kiinnostavia kaupunkeja, ja neuvotteluja uusista toimipisteistä on jo käyty.

– En luonnehtisi kilpailua rajuksi, mutta totta kai se pitää vireänä. Pitää luottaa omaan tekemiseen.

PERINTEISISTÄ hampurilaisravintolaketjuista Hesburger jyrää volyymillaan. Sillä on Suomessa noin 280 toimipistettä, joista Hämeenlinnassa viisi, Forssassa neljä ja Riihimäellä kolme.

Suomen McDonald’s ei vahvista, että se on sulkenut tänä vuonna seitsemän ravintolaa – mm. Riihimäellä ja Tampereella – mutta kertoo niiden tämänhetkiseksi lukumääräksi 74.

– Solmimme 90-luvun alkupuolella pitkiä vuokrasopimuksia, joista osa on tullut päätökseen. Tänä vuonna olemme investoineet yli 9 miljoonaa euroa ravintoloihin. Niitä on remontoitu todella paljon, kertoo markkinointijohtaja Christoffer Rönnblad.

Rönnbladin mukaan hampurilaismarkkinat elävät tällä hetkellä suhteellisen tasaista vaihetta. Yrityksen oma viime kuukausien myynti on ollut jonkun verran parempaa kuin samaan aikaan viime vuonna.

Yrityksen tulevaisuuden suunnitelmiin vaikuttavat ennen kaikkea suomalaisten valitsemat kulkureitit.

– Suomi muuttuu koko ajan. Ravintolan sijainnin merkitys on suuri. Meidän päätöksiin vaikuttaa se, miten ihmiset liikkuvat seuraavien kymmenien vuosien aikana.

KAKSI VUOTTA sitten Suomen pikaruokamarkkinoille palannut Burger King avaa 19. ravintolansa ensi viikolla Kuopiossa. Ketjujohtaja Mikko Mollberg sanoo vahvan kasvun perustuvat hyvään tuotteeseen ja brändiin. Ketjun ravintoloissa käy 300 000 asiakasta joka kuukausi.

Kanta-Hämeen valloittamista Burger King ei juuri nyt suunnittele.

– Seuraamme tietysti tilannetta, mutta tällä hetkellä siellä ei ole tekeillä mitään konkreettista, sanoo Mollberg.

Menot