Kanta-Häme

Mave, pena ja haba kaipaavat kavereita

Kevät on aikaa, jolloin moni huomaa, että rantakelit lähestyvät, mutta vatsa on paisunut palloksi tai laskostuu istuessa makkaroille.

Vaikka salikärpäsen puremana rauta liikkuisi ja motivaatio olisi korkealla, ei pidä hätiköidä, opastaa Mehiläisen liikuntaklinikan fysioterapeutti ja crossfit-valmentaja Ville Suomalainen.

– Moni hakee pikavoittoja, vaikka taikasana liikunnassa on pitkäjänteisyys. Liian jyrkkä rasituksen lisääminen nostaa merkittävästi loukkaantumisten ja motivaation lopahtamisen riskiä.

Suomalainen kertoo nähneensä työssään, miten kuntoiluun pitkänkin tauon jälkeen ryhtyneillä on usein liian suuri into suorittaa.

– Alkuvaiheen nopea kehitys ruokkii intoa, mutta kun on saavutettu hyvä perustaso, kehitys hidastuu vääjäämättä.

Keskivartalon lihaksiston vahvistaminen on kuntokuurilaiselle tärkeää, sillä keskivartalo toimii voimanvälittäjänä raajojen välillä. Näkyviä vatsalihaksia eli sixpackia ei kannata kuitenkaan tavoitella.

– Sixpack kertoo vain sen, että ihminen ei ole syönyt liikaa. Erottuvat lihakset tarkoittavat, että rasvakudosta ei ole paljoa, mutta niistä ei voi päätellä lihaksiston kuntoa, Suomalainen sanoo.

Aktivoituneen sohvaperunan yleinen virhe on suhtautua liikuntaan projektina, jossa päästään nopeasti tuloksiin kovalla treenillä.

– Kaikkea harjoittelua pitäisi ajatella elämäntapana.

Kuten kaikessa, myös liikunnassa erilaiset harjoitukset ovat vuorollaan muodissa. Keskivartalon ja erityisesti vatsan lihaksiston vahvistamisessa muodissa on lankutus. Myös jalkojennostojen on vannottu olevan keskivartaloa vahvistavista liikkeistä se paras ja ainoa oikea tapa tehdä.

Suomalainen sanoo, että yksipuolinen harjoittelu minkä tahansa lihasryhmän osalta on todennäköinen tie lihasjumeihin ja mahdollisiin loukkaantumisiin.

Hyvää kehonhallintaa pelkästään yhtä liikettä tekemällä ei ainakaan saavuta.

– Ei ole huonoja liikkeitä, on vain hyviä ja huonoja tapoja toteuttaa niitä. Lankutus on oikein tehtynä hyvä liike, mutta tekniikan pettäessä siitä saattaa aiheutua selkäkipua.

Suomalainen vannoo valmentajana toiminnallisen harjoittelun nimeen. Avainsana on monipuolisuus.

– Emme treenaa erikseen mitään lihasryhmiä, vaan liikkeitä ja liikkumista. Kehoa käytetään kokonaisuutena, kuten arkipäivän askareissakin. Kun harjoittelee hallitusti, hallitsee myös kehonsa. Siitä seuraa vääjäämättä, että koko vartalo on kunnossa.

Hiljalleen ollaan Suomalaisen mukaan siirtymässä paljon pinnalla olleiden syvien vatsalihasten erikseen harjoittamisesta kokonaisvaltaiseen liikkumisen harjoitteluun.

– Jos joku kehuu yhtä tiettyä liikettä parhaaksi, se ei voi pitää paikkaansa. Hyvän kehonhallinnan kulmakivi ovat monipuoliset liikemallit. Jos koko kroppaa harjoitetaan monipuolisesti, myös keskivartalo voimistuu väistämättä.

Jos kuitenkin pitäisi valita yksi ”kuningasliike”, mikä se olisi?

– Peruspunttiliikkeistä se on maastaveto. Se harjoittaa koko keskivartaloa, lonkkia, selän lihaksistoa ja jalkoja. Maastaveto on kova liike, jossa tulee nopeasti lisää voimaa, mutta kuorma ei saa olla liian kova. Kehoa pitää sopeuttaa siihen viikkoja ja kuukausia. HÄSA

SUOMEKSI = Mave eli maastaveto, pena eli penkkipunnerrus, haba eli hauiskääntö

 

Päivän lehti

31.5.2020