Kanta-Häme

Meijerit haluavat nyt enemmän maitorasvaa

Marjut Marttila on pitänyt maitotilaa Lammin Syrjäntaustan kylällä vuosituhannen alkupuolelta. Sinä aikana tuottajilta on haluttu välillä enemmän ja välillä vähemmän rasvaista maitoa.

– Se vaihtelee ruokatrendien mukaan, Marttila sanoo.

Maitorasvan kysyntä on kasvanut, ja se heijastuu myös tuottajille maksettuun hintaan. Ensi vuoden alussa Valio nostaa rasvakymmenyksestä maksettavaa hintaa 0,25 sentistä 0,39 senttiin litralta.

– Tottakai tuottajat pyrkivät optimoimaan oman maidon hinnan. Maidon koostumuksella on iso merkitys hinnoitteluun, on ollut aina ja tulee olemaan jatkossakin, Tuottajain Maito -osuuskunnan toimitusjohtaja Ari Mäkelä linjaa.

Valion maidontuottajien osuuskunnat eivät voi kertoa hinnoittelustaan ulospäin, koska kilpailulainsäädäntö estää sen.

Riihimäellä pääkonttoriaan pitävään Tuottajain Maitoon kuuluu noin 800 maitotilaa.

– Maidon koostumukseen voidaan vaikuttaa ruokinnalla ja siinä kotimainen säilörehu on avainasemassa. Sitten toinen iso linja on eläinten jalostus. Ruokinnalla on mahdollisuus saada aikaan nopeampia muutoksia, eläinten jalostus on pidemmän aikavälin valinta, Mäkelä kertoo.

Myös Marttilan tilalla lehmät syövät rehua, jota valmistaja markkinoi pitoisuuksia nostattavana.

Jalostuksessakin asia otetaan huomioon: jos lehmän maidossa rasva- ja valkuaispitoisuudet ovat pienet, siitokseen valitaan sonni, jolla ne ovat luonnostaan paremmat.

Maitorasvalla on Valion mukaan vaikutusta tuotteiden rakenteeseen ja makuun, mutta tiloilta saatavan raakamaidon rasvapitoisuus ei vaikuta vähärasvaisten tuotteiden valmistusprosessiin.

Maitorasvasta on ollut puutetta maailmanlaajuisesti. Valion mukaan voin, kerman ja rasvaisen juuston kysyntä on maailmanlaajuisesti kasvanut nopeammin kuin tarjonta.

Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm ei osaa arvioida, miten isosta ilmiöstä maailmanlaajuisesti on kysymys.

Hän summaa, että samaan aikaan kuin länsimaissa kasvisruoan käyttö on kasvanut, kehittyvissä maissa lihan ja myös rasvaisten maitotuotteiden käyttö lisääntyy elintason kohotessa.

Kaupan näkökulmasta muutokset ovat aina isompia kuin koko väestössä. Kun tarkastellaan pientä tuotesegmenttiä, muutokset voivat olla isojakin, mutta ruokavalion kokonaisuudessa se on vain yksi pieni osa, Fogelholm muistuttaa.

Täysmaidon suosio kasvoi Suomessa viime vuonna, vaikka maidon juominen kokonaisuutena vähentyikin viitisen prosenttia. Asia paljastuu Luonnonvarakeskuksen ravintotasetilaston ennakkotiedoista.

Ihmiset käyttivät täysmaitoa seitsemän prosenttia edellistä vuotta enemmän, kun sen sijaan rasvattoman maidon kulutuksesta suli reilut 14 prosenttia.

Keskimäärin jokaisen suomalaisten kurkusta kulahti alas viime vuonna 112 maitolitraa.

Hämeenlinnan Osuusmeijerissä esimerkiksi pakatun kerman kysyntä ja tuotanto on kasvanut merkittävästi edellisiin vuosiin verrattuna. Toimitusjohtaja Risto Koski kertoo, että myös erityisesti luomutäysmaidon menekki on kasvanut. Hämeenlinnalaismeijerin valmistamat tuotteet myy ja markkinoi Arla.

– Trendi on jatkunut jo jonkin aikaa, että rasvaisempien maitotuotteiden, nimenomaan kerman ja myös voin, kulutus on ollut kasvussa. Meijerin näkökulmasta on hieno asia, että maitorasvalla ja meijerituotteilla on kysyntää. Ne kuuluvat merkittävältä osin ihmisten ruokavalioon, Koski muotoilee. HÄSA