Kanta-Häme

Menestyvä yritys vailla johtajaa

Johtajaa ei ole, vaan kaikki ovat työntekijöitä.

Se on Hämeenlinnan Maatalous ja Koneen periaate, ja se on pitänyt yrityksen kannattavana jo 50 vuoden ajan.

Yrittäjä Marjut Ollikainen kertoo, että johtamistyyli on periytynyt hänen isältään Olavi Salolta, joka perusti yrityksen yhdessä veljensä kanssa.

Aluksi korjattiin lypsykoneita maakunnassa. Hieman sen jälkeen tulivat myyntiin moottorisahat.

1970-luvun lopulla liikkeeseen saatiin ensimmäiset ruohonleikkurit, ja seuraavalla vuosikymmenellä puutarhakonevalikoima laajentui.

Puutarhapuoli alkoi ottaa valtaa, kun metsureiden määrä väheni, ja 1990-luvulla toimialaan kuuluivat jo myös skootterit ja perämoottorit.

Nyt kesä on liikkeessä ruuhkaisinta aikaa niin myynti- kuin huoltopuolellakin. Huollon jono on reilun kahden viikon pituinen, kun toimenpiteitä odottaa 70 konetta.

– Sesongit ovat menneet ylösalaisin. 1960-luvulla kiireisintä oli talvella, Marjut Ollikainen kertoo.

Talvisesonki johtui siitä, että metsurit olivat silloin suurin asiakasryhmä.

Sahat ovat edelleen myydyimpien tuotteiden joukossa ruohonleikkurin jälkeen, mutta ammattisahojen sijaan suosittuja ovat nykyään mökkiläisille ja maanviljelijöille myytävät yleissahat.

Kevään ja kesän kiireisestä tilanteesta kerrottiin etukäteen verkkosivuilla, mutta huollattajat innostuvat kuitenkin usein vasta viime hetkillä.

Ollikainen kertoo vakioasiakkaita olevan paljon. Jo joidenkin vanhemmat ovat asioineet liikkeessä aiempina vuosikymmeninä.

Vakioasiakkaat huollattavat koneita vuodesta toiseen ja tietävät ruuhka-ajat.

– Tuodessaan koneen ruuhka-aikaan he toteavat, että ”oma vika”.

Apua koko elinkaaren ajan

Marjut Ollikainen ja hänen miehensä Petri Ollikainen ostivat yrityksen vuonna 1996. Liikkeen valttikortti on kokonaisvaltaisuus.

– Meillä on kokonaisvaltainen palvelu. Autamme asiakkaan koneen myynnistä siihen, että tämä saa varaosia ja kone voidaan huoltaa. Meiltä saa apua koko koneen elinkaaren ajan.

Tuotteet myös myydään koottuina ja koekäytettyinä.

Ihmisten asiointitavassa Ollikainen on huomannut muutosta vuosien varrella. Hinnoista ja tuotteista ollaan hyvin tietoisia, ja vertailua tehdään internetissä.

Ollikaisten yrityksellä on verkkosivut, mutta myyntiä siellä ei toistaiseksi ole. Tulevaisuudessa sekin vaihtoehto käydään läpi.

Ollikaiset suhtautuvat tulevaan jalat maassa, kuten ovat tehneet alusta asti.

– Ehkä myös siksi, kun tuli koettua 1990-luvun lama, Marjut Ollikainen sanoo.

Omia aikuisia lapsiaan hän ei aio missään nimessä painostaa jatkamaan perheyritystä.

– Molemmilla on nyt niin omia juttuja, että se ei olisi ajankohtaista. Sen täytyy lähteä heistä itsestään. (HäSa)